Кое отличава днешните предприемачи от бизнесмените на 90-те
Да започнем ли сами - да, ако смеем да се изправим срещу рисковете и смятаме, че ще успеем да продадем това, което сме намислили
Млад човек, между 30 и 45 години, определено с брада, защото е много модерно, готин, който не се облича в костюм, иска да научава нови неща и да расте благодарение на идеите и собствените си възможности. Човек, който търси смисъл в това да бъде предприемач, като този смисъл не е само правенето на пари. Този профил на новия български предприемач описа в интервю за БТА Георги Табаков, председател на Българския икономически форум и създател на Фабрика за бизнес. По думите му разликата в смисъла за правене на бизнес е това, което отличава днешните делови хора от тези от началото на прехода. Виждам в момента много млади хора, които правят бизнес не просто, за да имат пари, а за да имат свобода, докато в началото на деветдесетте тръгнахме да правим бизнес, за да станем богати, коментира създателят на Фабриката за бизнес.
Няма възраст, на която е късно да започнеш да правиш бизнес и да си свободен, стига да можеш да се изправиш срещу рисковете, смята Табаков.
Формулата за успешен бизнес за стартиращите фирми, според икономиста, е да избягват хаотичните идеи. Добре е да се преминат кратки специализирани бизнес курсове, да подготвят ако не бизнес план, който по-сложно се прави, поне структуриран бизнес модел, да имат понятие от елементарни бизнес инструменти, съветва Табаков. Формулата за успешен бизнес, определена преди няколко години от представителя на Световната банка за България - обучение на кадри, защото образователната ни система не е добра, работа за външни пазари, защото българският е малък и недостатъчно платежоспособен, както и да не се прави бизнес с правителството или друга публична структура, според председателя на Българския икономически форум, е формулата за бизнес за големите фирми.
Започнаха дори да се раждат бизнеси за споделено готвене
Пандемията отключи предприемачество предимно в предоставянето на дистанционните услуги, показват наблюденията на председателя на Българския икономически форум. Разнасянето на храна по домовете например вече не е запазена територия само за ресторантите, това се прави и от кафене, сладкарници. Започнаха дори да се раждат бизнеси за споделено готвене, както и предложения за здравословно хранене под формата на доставка на точните продукти и рецепта за ястието, което да си приготвим в домашни условия, коментира икономистът.
В зората на демокрацията имаше много бизнес ентусиазъм, всеки искаше да намери някакво магазинче, да си преправи гаража на работилница, предприемаческият дух сякаш беше обхванал нацията, спомня си Табаков. Днес този дух се е пренесъл в най-младата част на България, която използва всичко, което предлагат новите технологии, докато в по-възрастното поколение - след 50 години, този предприемачески дух вече е пречупен, заради административните пречки и нечестния, според хората, начин на забогатяване, коментира икономистът.
Парите не са проблем пред решението да се заемем ли със собствен бизнес
Според Георги Табаков парите не са проблем пред решението да се заемем със собствен бизнес. Не се започва с пари, а с решения, с идея за продукт и това е основната разлика между това как се започваше бизнес преди 30 години и как това може да стане днес, смята икономистът. Пазарът определя успеха, първо трябва да продадеш, а после да произведеш, допълни той и отбеляза, че този процес не минава само през рекламата, защото тя е "кукичката", на която се закача клиентът, а през социалните мрежи в търсене на лоялните клиенти.
Моделът за това как да станем милионери - за ябълката и наследството, не е верен, смята икономистът. Новото правило звучи така: едно и също нещо, пакетирано по различен начин, може да бъде продадено на по-висока цена - в буквален и в преносен смисъл, каза Табаков, като допълни, че става дума за това как умеем да обясним на клиента каква допълнителна стойност може да получи от предлагания продукт.
В момента фирма се регистрира за около 300 лева, а ако решим да продаваме онлайн, за първите стъпки ще ни трябват още толкова средства, допълни икономистът. Той отбеляза, че най-важното е правилното влагане на парите, съобразено с предварителния план, за да не ги загубим. Ако ще отваряме магазин, добре е да обмислим какво ще продаваме, ако отворим кафене, да помислим каква добавена стойност даваме на клиента, в този смисъл парите са вторично нещо, смята икономистът. Често хората се провалят, защото се фокусират върху дейности, които не разбират, а не върху продажбите, смята Табаков. Съветът му е от професионалисти в дадена област - например архитекти, да се превърнем в продавачи на решения за клиентите в съответната област. Може да си най-великият готвач, но ако не можеш да "продаваш" ресторанта си и да го позиционираш, никой няма да опита твоята храна, коментира експертът.
За мерките и бизнеса
От инициативата на Българския икономически форум за безплатни консултации по процедурата за "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" са се възползвали двадесет компании. За съжаление голяма част от фирмите не бяха допустими за кандидатстване за безвъзмездната помощ, но на три-четири фирми помогнахме да направят проекти, коментира Табаков.
Философията, по която се отпускаха средствата за бизнеса през последната година беше сбъркана, защото различните институции искаха да отпускат по европейски правила средства, предназначени за бедствена ситуация, за фирми, които не са кандидатствали никога за европейско финансиране, отбеляза Табаков. По думите му това е бил погрешен подход, който би трябвало да бъде заменен с практиката на други държави - при минимални изисквания да се отпускат средства на всички нуждаещи се от подкрепа. Според него голям проблем е възникнал не само с кандидатстването, но и с отчитането на средства, което също е било по европейски правила. Табаков даде пример с помощта от три до десет хиляди лева, насочена към малките фирми, при която на няколко пъти е била променяна дата за откриване на процедурата, както и правилата, възникнали са и проблеми с допустимостта на кандидатите, с дългия срок - близо седем месеца, от подаването на проекта до реалното получаване на средства.
Според Георги Табаков вече говорим за отминаване на периода за директна подкрепа на засегнатите от пандемията фирми и страната върви към постепенно съживяване на икономиката. В подобна ситуация най-добрият инструмент са достъпните кредити при ниска лихва, като например ресурсът от ББР се пренасочи по предназначение - за малкия и среден бизнес, смята икономистът. Би трябвало да продължи и мораториумът по плащането на заемите за фирмите от най-засегнатите от пандемията сектори. Необходимо е да има и работещ парламент, за да предприемат промени в данъчната система, като например премахването на така наречения данък уикенд, особено в контекста на новите условия на дистанционна заетост, смята икономистът.