Не Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) отмени обществените поръчки за текущ ремонт и поддържане на пътищата. Те са отменени с 6 последователни процедури на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в резултат на обжалване на самата конкурсна документация. Това каза вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството в оставка Гроздан Караджов на брифинг пред журналисти в сградата на министерството. По думите му тези процедури изобщо не са могли да стигат до подаване на оферти, нито до избор на изпълнител.

Късно във вторник стана известно от съобщение на Министерския съвет, че АПИ е прекратила всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Обществените поръчки бяха обявени през април на мястото на съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики. Причината, посочена от АПИ, е "пропуски в документацията за участие", предложена от самата агенция. От МС заявиха в отговор, че това решение на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на пътищата за предстоящия зимен сезон.

Последва извънредна пресконференция в сутрешните часове в сряда на заместник-министрите на финансите и на регионалното развитие и благоустройството - Андрей Цеков и Ивайло Стайков, и председателя на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Нестимир Ананиев, която стана ясно, че те нямат никаква информация защо АПИ е прекратила обществените поръчки.

Часове по-късно Караджов обясни, че от КЗК е отменила процедурите с мотиви, че "условията, които са посочени, са изключително рестриктивни и в полза единствено и само на държавата". В случая сме защитили държавния интерес, което според КЗК е прекомерно и нарушава правилата на конкуренцията, добави министърът в оставка.

Караджов смята за виновен за тези рестриктивни условия премиера в оставка Кирил Петков, защото в "неговия кабинет е било настоявано да има максимални рестрикции".

Министърът в оставка отбеляза, че обществените поръчки са обявени през април, защото по закон се обявяват, когато има бюджет за съответната година и т.нар. ангажимент за следващите години, когато поръчката е за по-дълъг период.

Обществените поръчки са за 3.6 млрд лв. - такъв бюджет в АПИ никога не е имало в разчетите от предходните години. Следователно трябваше да се изчака приемането на бюджета, неговото влизане в сила на 26 март и на 31 март с писмо ние ги изпратихме в Министерството на финансите за съгласуване. След това ги обсъдихме и при министър-председателя, каза Караджов.

Министърът в оставка призова в оставащите последни дни на Народното събрание да промени решението си за датата 30 септември, до когато трябва да се прекратят старите договори, и дотогава да се преговаря с фирмите да поддържат пътищата, като се постави условието "до избора на нов изпълнител" по Закона за обществените поръчки. Караджов каза, че лично Кирил Петков е настоявал датата 30 септември да залегне в решението на Народното събрание от 20 април, "за да не може служебното правителство на президента Румен Радев да плаща на пътните фирми". Такова било първоначалното предложение - МС да взема тези решения, както и да няма краен срок, но по настояване на Кирил Петков това не се приело.

След като вече има решение на НС, че АПИ може да удължи споразуменията с пътностроителните фирми само до 30 септември, то това е изпълнено. Агенцията се е споразумяла с всяка една от фирмите, които поддържат републиканската пътна мрежа. Всички те са подписали анекси до 30 септември. След тази дата, ако няма подписани нови срокове, няма легален начин да се поддържат и ремонтират пътищата. Затова тази дата трябва да се премахне и НС трябва да даде възможност на АПИ да сключи споразуменията с пътностроителните фирми до избор на нов изпълнител.

"Ще стане катастрофа. Това, което предотвратихме през април", заяви Гроздан Караджов.

На един от протестите на пътностроителни фирми в сряда председателят на ББК "Пътища" Стефан Чайков напомни, че те имат да получават около 720 млн. лева - пари за законно изпълнени и сертифицирани дейности. Той предупреди, че ако няма взето решение по въпроса, след 30 септември България ще остане без поддържане на пътища. "Ние ще спрем работата по всички пътни отсечки, тъй като не е възможно да продължаваме да финансираме държавата. На 30 септември действащите споразумения ще изтекат и понеже няма да има промяна на решението на Народното събрание, никой няма да има законово основание да подпише ново удължаване, така че на 1 октомври България ще бъде единствената държава в Европейския съюз без поддържане на пътищата", заяви Чайков, цитиран от БТА.