По хиляди километри пътища нищо не се прави в момента. Части от изградени съоръжения ще трябва да се разрушат. На 30 септември България може да се окаже единствената държава с преустановено поддържане на пътищата, включително и на предстоящото зимно такова. Пътностроителният бизнес претендира за 720 млн. лева. И започва протести, защото нямало политическа воля положението да се промени. 

За какво настоява браншът 

Председателят на Българската браншова камара "Пътища" Стефан Чайков призова по време на пресконференция в оставащите дни на парламента решението му от 20 април да бъде променено, така че правомощията по поддържането на републиканските пътища да се върнат там, където са конституционно вменени - Министерски съвет, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Пресконференцията си от Камарата проведоха под мотото "Промяната вкара пътния бранш в задънена улица". 

На 20 април парламентът разреши на АПИ да заплати от утвърдения си бюджет за 2022 г. 50 процента от изпълнените дейности по превантивно, текущо и зимно поддържане и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации. Според приетото решение, останалите 50 на сто от всички финансови задължения на агенцията, възникнали по изпълнени дейности, сертифицирани до момента на влизането му в сила, се извършват след решение на Народното събрание и въз основа на доклад, изготвен от междуведомствената работна група и становище на Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Тоест след преглед на възлагания, свършена работа и направени разходи.

"Ако Народното събрание не промени в оставащите си дни решението от 20 април, на 30 септември България ще се озове като единствената съвременна държава в света, която няма поддържане на своите пътища", каза Чайков, цитиран от БТА. С действащото решение на НС и при факта, че на 30 септември няма да има ново НС, нито могат да се удължат сега действащите допълнителни споразумения, нито може да се възлага на когото и да било каквото и да било, тъй като физически няма да може да се провеждат процедури и да се избира нов изпълнител, обясни Чайков. По думите му това ще рефлектира и върху зимното поддържане, което започва обикновено между 1 и 15 ноември.

Забавянето на плащането ще доведе до лични неустойки за над 150 млн. По 3000 км не се извършват никакви дейности в момента, посочи Чайков. Освен това поради неразплащане някои изградени част от мостови съоръжения ще трябва да се разрушат и ще трябва да се изградят отново, защото ако някои предварително напрегнати греди не се натоварят с плочи, те трябва да бъдат демонтирани, обясни той.

Стефан Чайков каза, че браншът претендира за около 720 млн. лева. По над 270 отсечки не се извършват ремонти. Той обаче подчерта, че не това е най-важното. Според него при срещите, които са се провели най-вече с представители на Министерството на финансите, от ББК "Пътища" са разбрали, че няма желание и политическа воля това разплащане да се случи.

Затова, според Чайков, е важно решението "да излезе от НС и да влезе в Министерски съвет (МС)", за да може при следващо правителство да се водят експертни разговори с ресорните ведомства.

Пътни строители започват протести от сряда, 27 юли. Началото ще бъде на площада пред Народното събрание от 9:00 часа. Ще бъде представена карта на местата, където ще се състоят протестите - 20 участъци в цялата страна, като се предвижда и затваряне на тези отсечки. До петък тази седмица то ще бъде в рамките на 1 час.

Протестите пред НС са целодневни. В зависимост от развитието на ситуацията ще бъде взето решение за евентуална промяна и засилване на протестите, изтъкна председателят на ББК "Пътища" Стефан Чайков.