Браншова камара "Пътища" отписа завършването на над 280 пътни участъка
Досега няма упълномощен държавен орган, който да е констатирал нередности в дейността на пътностроителните фирми, каза шефът на организацията Стефан Чайков
"Не е нужно да се чудите, господин Караджов. Няма никакъв шанс да бъдат завършени тези над 280 пътни участъка, които трябва да бъдат завършени съгласно решението на НС". Това каза председателят на Управителния съвет на Българската браншова камара "Пътища" Стефан Чайков, който се включи в изслушването в ресорната парламентарна комисия по темата за договорите за пътните ремонти, цитиран от БТА.
Нали не си представяте, че държавна институция (междуведомствената работна група) ще излезе с доклад, в който 80 процента от дейностите са незаконни, защото се твърди, че са основен ремонт, как очаквате ние да продължим да работим, дори оставям настрана факта, че няма нито една стотинка в бюджета. Ние да не сме малоумни, утре да ни арестуват, заяви Чайков.
Констатациите на комисията, огласени преди два дни, показаха, че са се строили пътища под фасадата на "ремонт и поддръжка", като е бил заобикалян Законът за обществените поръчки.
Трябва да избираме между двете злини - фирмите спират да работят и лошо за държавата или продължават да работят, но ние не им плащаме, заяви по-рано в комисията министърът в оставка Гроздан Караджов. Той изрази опасенията си, че вече сме влезли в кризисна ситуация и отбеляза, че е трудно да се каже какво ще се случи с довършването на 287 обекта, за които по възлагателни цени дейностите са за около 1,2 млрд. лева. Ако фирмите продължат да работят, ще питат къде са тези пари в бюджета и как ще ни плащате, а ако не работят също е лошо, коментира министърът в оставка. Караджов напомни, че от тазгодишния бюджет на министерството са платени на фирмите 656 млн. лева по старите задължения на държавата по решение на НС, според което парите за фирмите са от бюджета на министерството за тази година (вече в дефицит).
Чайков напомни, че по закон, когато един обект е незаконен (в случая с допуснати несъответствия с изискванията на ЗУТ), той трябва да спре незабавно и да се възстанови в предишното му състояние. Правете оттук нататък каквото искате, господа народни представители, допълни председателят на УС на ББК "Пътища".
Чайков изтъкна, че между първо и второ четене на актуализацията на бюджета има възможност да се потърсят допълнителни средства, като посочи, че по перо "капиталови разходи" има 8,4 млрд. лева, а изпълнението за полугодието е около 10 процента, пари има и по капиталовите разходи от 1,1 млрд. лева на Пътната агенция поради подобно съотношение на изпълнението им.
Значи пари има, търси се политическа воля и грижа поне за живота и здравето на хората, ако такава няма към фирмите, в които по линия на доставките са включени над 150 000 български граждани, заключи Чайков.
В отговор на въпрос на председателя на парламентарната регионална комисия Настимир Ананиев, Чайков заяви, че досега не е видял от нито един упълномощен държавен орган, който да е констатирал нередност в дейността на пътностроителните фирми и изтъкна, че действията на експертите от Пътната агенция по темата за договорите са били в рамките на действащата нормативна уредба и в този смисъл те не са "организирана престъпна група".
На базата на спорни тълкувания на нормативната уредба да се обричат на гибел десетки български фирми - не го разбирам, допълни председателят на камарата.
Началникът на ДНСК Лиляна Петрова каза по време на изслушването, че незабавно е назначила, по разпореждане на министър Караджов, проверка на данните, изнесени в доклада на работната група.
Петрова уточни, че има указателно писмо на ДНСК от януари, в което е дадено становище какво е основен и текущ ремонт. По думите й вече са изпратени писма до всички областни пътни управления за съдействие за информация в помощ на допълнителната проверка, която ще бъде извършвана по документи и на място във всеки един от обектите, посочени в доклада на работната група.
Петрова не се ангажира със срок на проверката, защото става дума за "огромен обем от информация и множество проверки на място, които трябва да се извършат", а дирекцията от няколко години е с намален състав.