Продажбите на дизелови двигатели в Европа продължават да падат, като през първото тримесечие на 2018 разликата със същия период на 2017 е 17%. Според експерти, дизеловият икономически модел е напълно изчерпан и отстъпва място на електрическия и хибриден транспорт. Какво обаче показва статистиката?

Изследване на френската маркетингова агенция AAA Data показва, че през периода 1999-2007 броят на продадените дизелови коли в Европа расте стабилно, пише Automedia.

Максималният резултат е постигнат през 2011, когато 55,7% от продадените на континента нови автомобили са били дизелови. След това идва спад, който според експертите се дължи на активното развитие на хибридите и електромобилите.

Особено показателни за това твърдение са резултатите в Норвегия, където екологията е от ключово значение. Докато дизелите все още имат статут на "зелени" мотори, техният брой стабилно расте. През 2000 в Норвегия колите с този тип гориво са под 10%, но през 2007 достигат 74,7%. С развитието на пазара на още по-екологичните хибриди и електромобили популярността на дизелите рязко спада и в момента е един от най-ниските в Европа - 22,7%. А електромобилите вече са над 50%.

Последните данни обаче не сочат категорична връзка между увеличаване на продажбите на електрически модели и хибриди и спадането на търсенето на дизели. За първите 3 месеца на 2018 най-сериозен ръст записват бензиновите модели - с 300 000 до 2,3 млн. бройки, което е 55,5% от пазара. При дизела продажбите за същия период са 1,5 млн. бройки (39,7% от пазара, спад със 17%).

Само на три пазара в Европа дизелите продължават да са по-популярни, като един от тях е българският. У нас за първото тримесечие са продадени 4810 нови дизелови коли срещу 4546 бензинови. Другите два са Италия, където разликата е почти два пъти - 316 317 дизел срещу 189 768 бензин, и Португалия - 34 138 дизела срещу 25 314 бензин.

Що се касае до резултатите на автомобилите с електрическо задвижване (електромобили и плъг-ин хириди), техният общ брой за първото тримесечие е 271 122. Това е едва 6,5% от пазара, като най-малко е търсенето в Словакия, Словения и България (според статистиката на AAA Data у нас са продадени общо 55 такива коли).