Гръцкият опит за намаляване на цените в супермаркетите
По рафтовете вече има 213 различни продукта с по-ниски цени, като намерението е те да станат повече от 500 - под лупа е маржът на печалбите на компаниите за 2023 г. спрямо 2021 г.
Гръцкият министър на развитието Ко́стас Скре́кас заяви, че страната му е първата сред европейските страни, в която доставчиците на стоки се съгласяват да намалят цените като мярка срещу инфлацията. Той посочи, че досега са намалени цените на 213 стоки по супермаркетите, като целта е да бъдат намалени над 500 продукта, предаде гръцката национална телевизия ЕРТ, на която се позова БТА.
"Проблем номер едно, пред който е изправено гръцкото семейство днес, е скъпотията и "вносната" инфлация (на вносни стоки и услуги)", каза Скрекас в интервю за ЕРТ.
Той поясни, че правителството е предприело мерки срещу инфлационния натиск в четири направления, чрез:
- подкрепа на доходите;
- контрол на пазара и борба с паричните измами;
- стимулиране на конкуренцията;
- овластяване на потребителите.
"На всяко дружество, всеки доставчик, който превиши маржа на печалбата, определен от закона, се налагат големи глоби и ние обявяваме кои са нарушителите", заяви министърът на развитието.
По отношение на разликите в цените на едни и същи продукти в Гърция и в други европейски страни, Скрекас посочи, че това е проблем от отдавна.
"В момента мултинационалните компании, които внасят перилни препарати и продукти за лична хигиена, също са подложени на контрол. Те се проверяват за маржа на печалбата и ако се установи, че през 2023 г. печелят повече пари, отколкото през 2021 г., ще им бъдат наложени много тежки глоби и ние няма да се поколебаем да ги обявим", подчерта Костас Скрекас.
Той спомена, че по рафтовете на супермаркетите вече са поевтинрли 213 различни продукта, като целта е те да станат повече от 500 и по-ниските цени да се запазят за поне шест месеца. Намаленията са между 5 и 12 процента и са отбелязани на етикетите на продуктите.
По думите на министъра в Гърция наблюдаваме първия случай, в който доставчици се ангажират с постоянно намаление на цените.
"Това е нещо, което се прави за първи път в Европа. Никоя друга европейска държава не е предприемала такава инициатива", каза той.
Скрекас уточни, че през месец септември инфлацията на храните в Гърция е паднала до 9,6 процента, докато в Испания е 10,5. Той напомни, че действително предните месеци гръцката инфлация на хранителните стоки беше доста по-висока от средното за Европа, но обърна внимание, че мерките на правителството вече са започнали да оказват влияние за подобряване на картината.
За повишаването на цената на зехтина Скрекас каза, че става въпрос за явление, което "ни идва отвън, тъй като производството е намаляло".
Тази година производителите на маслини и зехтин в страни като Турция, Гърция и Испания отбелязаха мащабни щети върху реколтата на маслиновите дървета заради климатичните промени в световен мащаб.
През юли Скрекас, стъпвайки на данните за годишна инфлация на храните през юни от 12,2%, обяви допълнителни мерки за защита на домакинствата от скоковете на цените и внесената, както той се изрази и тогава, инфлация, както и за справяне с нелоялните търговски практики и печалбарството, писа на 9 юли "Катимерини":
- разширяване на инспекциите по цялата верига на доставки, а не само в супермаркетите.
- надграждане на електронната платформа, която предоставя повече информация на потребителите и им помага да се ориентират в кои магазини ще намерят желаните от тях продукти на най-ниски цени. Гръцкото издание тогава писа, че плановете предвиждат "потребителска кошница" от продукти с цени от няколко търговски вериги, а не само от една, така че да могат да направят още по-добро сравнение на стойностите.
- справяне с подвеждащите отстъпки. "Постоянните отстъпки не са истински отстъпки", каза Скрекас, обявявайки началото на проверки и глоби.
Горепосочените мерки със сигурност не засягат първопричините, т.е. липсата на конкуренция на пазара и значителната зависимост от внос на суровини, плюс феномена "алчност на компаниите", отбеляза "Катимерини.