Европейската комисия засега не е включила предложенията за забрана за транспортирането на руски суров петрол от корабни компании, потвърдиха днес дипломати в Брюксел, цитирани от ДПА и БТА. ЕК се опитва да постигне консенсус сред страните членки за следващия пакет санкции. 

Гърция, Малта и Кипър, както и други страни, се противопоставиха на мярката, опасявайки се за влиянието й върху сектора на морските товарни превози.

Дипломати от ЕС заявиха пред ДПА, че е необходима по-нататъшна координация на международно равнище и в Г-7 по повод забраната за превоз на петрол с кораби.

Въпреки това планираната забрана на застраховки за петролните танкери, превозващи руски петрол, остава част от пакета санкции, потвърдиха дипломатите.

Преговорите по следващия пакет санкции на ЕС срещу Русия са в застой почти седмица, откакто председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен представи пакета.

Как Гърция успя да се наложи за транспорта на руски нефт

Представеното от Фон дер Лайен предложение предвижда до 6 месеца да бъде спрян вносът на руски петрол - независимо дали той се доставя чрез тръбопроводи или с кораби. Гърция например се обяви против с аргумента, че бизнесът с танкери е много важен за страната. "Не печелим нищо, ако азиатските корабни компании започнат да обслужват руския износ на петрол", посочи гръцкият посланик в Брюксел миналата сряда. Той обаче забрави да каже, че Гърция притежава 716 петролни танкера - повече, отколкото Китай, Япония, Корея и Сингапур взети заедно, отбеляза DW.

"От Русия продължават да заминават по около 4,5 милиона барела суров петрол на ден, чиято стойност се изчислява на близо 509 милиона долара", става ясно от известния корабен регистър на лондонската компания Lloyd"s. Така количествата изнасян руски петрол са достигнали нивата си отпреди началото на войната - и то основно с помощта на Гърция.

"Докато много европейски и американски търговци и компании прекъснаха отношенията си с Русия, гръцките собственици на кораби разшириха бизнеса си с тази страна", пише "Велт ам Зонтаг", като се позовава на експерти.

От началото на войната в Украйна товарите на петролните танкери бележат ръст от 230 процента. От това печели Гърция - страната с най-голям корабен флот в света. Само през април 190 танкера са отпътували от руските пристанища Приморск, Новоросийск, Уст-Луга и Санкт Петербург, от които 76 са били под гръцки флаг. Като цяло гърците са утроили своя дял в превоза на руски петрол спрямо предходната 2021 година, сочат данните на Lloyd"s.

Петролното ембарго

Унгария, Чехия, Словакия, България настояват за широко приложими изключения от планираното петролно ембарго. Различни медии съобщиха, че тези  страни могат да получат по-големи от предвидената шестмесечна отсрочка. Те могат да получат средства от бюджета на ЕС за развитие на петролна инфраструктура, която ще им позволи да заменят руския петрол.

В понеделник Урусла фон дер Лайен посети Будапеща за разговори по санкционния пакет с унгарския премиер Виктор Орбан. След срещата председателката на ЕК написа в Туитър, че дискусията е била полезна, за да се изяснят позициите по въпросите, свързани със санкциите и енергийната сигурност, но е необходима още работа.

Министърът на външните работи и търговията на Унгария Петер Сиярто каза пред Унгарската телеграфна агенция (МТИ), че все още има много за обсъждане, за да промени Унгария позицията си.

Дипломатически източници заявиха, че е малко вероятно санкциите да са в дневния ред на редовната седмична среща в сряда (11 май) на представителите на страните членки на ЕС в Брюксел.