Пандемията от Ковид-19 увеличи популярността на електромобилите, посочват френският министър на икономиката Брюно Льо Мер, германският му колега Петер Алтмайер и заместник-председателят на ЕС Марош Шефчович в обща статия, публикувана днес в няколко издания, предаде Франс прес. Тримата водещи европейски политици призоваваха ЕС да засили производството си на батерии за електромобили, за да стане възможно до 2025 г. поне 7 милиона електрически коли годишно да бъдат задвижвани с батерии местно производство.

Когато преди три години стартирахме Европейския алианс за батериите (EBA), производството на батерии в ЕС изобщо не можеше да се конкурира в световен план, посочват Льо Мер, Алтмайер и Шефчович в коментара, публикуван днес във френския в. "Ле-з-еко" и германския "Ханделсблат".

Оттогава постигнахме невероятен напредък. Европа трябва да е в състояние на произвежда достатъчно батерии всяка година, за да се задвижват поне 7 милиона електрически автомобила, пишат авторите, които са считани за движещата сила зад създаването на алианса, допълва БТА.

През 2020 година броят на електрическите автомобили по пътищата ни се удвои, за да достигне близо 2 милиона и целта на ЕС е да създаде обществени станции за зареждане на по 10 електрически автомобила. Предвид че 220 000 пункта за зареждане са концентрирани в няколко зони, то трябва допълнително да ускорим разпространението им в ЕС, подчертават авторите. 

Европа осигурява едва 3 процента от световното производство на батерии за електромобили, в което лидер е Китай. ЕС обаче има амбицията да навакса и се стреми към 25 процента пазарен дял в края на десетилетието.

Според тях Европа трябва да ускори процеса в четири области: регулация, осигуряване на снабдяването със суровини, преквалификация и обучение.

Европейски проект, наречен "европейска иновация в батериите", включва 42 компании, сред които са Бе Ем Ве (BMW), Фиат (Fiat), Тесла (Tesla), френската химическа група Аркема (Arkema) и други. ЕК обяви в края на януари, че ще инвестира в него 2,9 милиарда евро.

Държавните помощи ще деблокират около 9 милиарда евро частни инвестиции, според ЕК.

Наскоро стана ясно, че Испания ще използва средства от ЕС, за да създаде публично-частен консорциум с испанския филиал на Фолксваген (Volkswagen) - СЕАТ (SEAT), и енергийната компания Ибердрола (Iberdrola) за изграждането на първия в страната завод за батерии за електрически автомобили. Страната трябва да получи от ЕС до 2023 година около 140 милиарда евро за възстановяване от пандемията, като почти половината са безвъзмездна помощ. Плановете са голяма част от тази сума да бъде насочена към финансиране на големи промишлени проекти, които да допринесат за съживяване и модернизиране на затруднената икономика.