Ето как светът остави руснаците без любимите им марки автомобили - японски, германски
Големите компании постепенно спряха износа за Русия и местното производство
Япония забранява от 5 април износа за Русия на луксозни стоки, включително автомобили. Това съобщи днес министърът на икономиката, търговията и промишлеността Коичи Хагиуда, цитиран от Киодо и БТА.
Още по темата
По-рано японските автомобилни компании спряха и производството в руските си заводи, макар и поетапно.
Други световни производители на автомобили, включително Mercedes-Benz, Ford и BMW, също спряха да произвеждат и изнасят автомобили за Русия.
Раздялата с японските марки
Автомобилите имат огромен дял в японския износ за Русия, който според правителствени данни през 2020 г. се е равнявал на общо 627,8 млрд. йени (5 млрд. долара).
Година по-късно, през 2021 г., целият износ от Япония за Русия възлиза на 862,4 милиарда йени (около 7,5 милиарда щатски долара), като само автомобилите представляват над 40% от целия експорт, или 357,5 милиарда йени.
В първите дни на март водещите японски автомобилни производители, включително Toyota Motor, Honda Motor и Mazda Motor, бяха принудени да спрат производството в Русия, тъй като западните санкции разбиха логистиката и прекъснаха веригите за доставки. В отговор на действията на местните си конкуренти, още тогава Toyota заяви, че износът на автомобили за Русия е спрян за неопределено време, писа специализираното издание Techwireasia.
Toyota тогава съобщи, че "наблюдава текущите събития в Украйна с голяма загриженост за безопасността на народа на Украйна и се надява на безопасно връщане на мира възможно най-скоро". Toyota е водещата японска марка в Русия, произвеждаща около 80 000 автомобила в завода си в Санкт Петербург, в който работят 2000 служители.
Honda Motor спря износа на автомобили, мотоциклети и други продукти за Русия. Mazda Motor на свой ред спря доставките на авточасти за завода си в страната, според Nikkei.
Mitsubishi Motors и Stellantis спряха завода на съвместното си предприятие в Калуга (в което европейският автомобилен производител притежава 70 на сто от акциите в капитала). Съоръжението се намира на около 200 км югозападно от Москва и има около 2700 служители. Заводът произвежда автомобили като Peugeot 408, Citroën C4, Mitsubishi Outlander и Mitsubishi Pajero. Заводът също така сглобява лекотоварни автомобили (LCV) за Opel, Peugeot и Citroën - Peugeot Partner, Citroën Berlingo и Opel Combo.
Макар и последен Nissan Motorспря от 14 март работата на завода си в Санкт Петербург за три седмици, позовавайки се на недостиг на части. Компанията обясни решението си с "текущите логистични предизвикателства", т.е. проблеми с набавянето на части извън страната. Оттогава спря и износа на автомобили за Русия.
Какъв японски износ за Русия е забранен
В списъка на 20-ината групи стоки, чиито износ за Русия се забранява, са алкохоли продукти, тютюневи изделия, парфюмерия, козметика, кожени изделия, дрехи, обувки, шапки, килими, ювелирни изделия, стъклени съдове, оборудване за гмуркане, леки коли и мотоциклети, часовници (модели, при които са използвани скъпоценни камъни), предмети на изобразителното изкуство, антики.
Намерението е да се окаже натиск върху олигарсите, които подкрепят финансово руския президент Владимир Путин, подобно на мерките, предприети от САЩ и ЕС. "Ще работим заедно с международната общност, включително Г-7, за да въведем тежки санкции", каза Хагиуда.
Япония наложи подобна забрана за износа на луксозни стоки за Северна Корея през 2006 година, след като Пхенян обяви, че е провел ядрен опит. В последствие Токио напълно забрани вноса от и износа за автократичната страна.
Азия, САЩ и санкциите
Съединените щати не са забелязали никакви индикации за неспазване в Азия на експортния контрол върху Русия поради нейното нахлуване в Украйна, а компаниите дори се самонаказват, каза високопоставен американски служител във вторник, цитиран от Reuters.
"Ограниченията са в сила от около месец, малко повече от месец и със сигурност не сме забелязали никакви признаци, че има неспазване, всъщност виждаме обратното", каза Матю Борман, заместник-помощник-секретар по експорта в Министерството на търговията на САЩ, запитан какъв е отговорът на азиатския континент и съобразява ли се той с наложените санкции.
В Азия Япония, Южна Корея, Сингапур и Тайван се присъединиха към водените от Запада усилия за налагане на санкции срещу Русия.