Разпореденият от министър-председателя Росен Желязков засилен контрол за движението по пътищата вече дава видими резултати, отчетоха от Националното тол управление. Приходите на дневна база надвишават вече два и половина милиона лева, посочи шефът на управлението Олег Асенов. Той отчете, че в резултат на предприетите мерки през изминалата седмица се наблюдава ръст от над 7 процента на приходите в сравнение със същата седмица на миналата година.

Преди близо месец премиерът възложи на ресорните ведомства да засилят мерките с фокус върху превенцията и противодействието на опитите за избягване на плащания на задължения към държавния бюджет. Днес Росен Желязков, заедно с министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов и директора на тол управлението Олег Асенов посетиха района с. Дамяница, община Сандански - едно от местата на вниманието на контролните органи.

На дневна база регистрираме над 4000 нарушители, обяви директорът на Националното тол управление. Разработили сме аналитична система, със съответни функции за задълбочен анализ. Чрез нея се установяват потенциалните нарушители, отбеляза Олег Асенов. 

Какви са най-честите нарушения

Имаме постоянно действащи точки за контрол в страната, които са съответно 300 на брой и още 100 мобилни единици, които са разположени на различни места в различен период от време, допълни за БТА директорът на Националното тол управление.

По думите на Асенов най-често срещаните нарушения на тежкотоварния трафик са свързани със скрити номера на превозните средства - за последната седмица са регистрирани повече от 250 камиона с това нарушение.

При друго нарушение, което Асенов нарече "летящ камион", се включва бордовото устройство на камиона, точно преди да достигне до контролната рамка. В момента си взаимодействаме много добре с Автомобилна администрация. Планираме да наслагваме данни от тахографските системи, да сравним какво е платено и отчетено, а на следваща стъпка да сравним данните с пътните листове, отбеляза Олег Асенов.

Олег Асенов бе категоричен, че благодарение на внедрена допълнителна функционалност нарушителите ще бъдат наказвани безкомпромисно. 

.

"В момента сме във възходяща линия. Всеки нарушител би си дал сметка, че е много по-добре да заплати тол такса, отколкото да бъде глобен със сериозна сума, която например за прикрит номер е 3000 лева. Смятам, че това ще има превантивен ефект и за бъдещите нарушители. Това е и нашата основна цел. Тол системата не е направена да глобява хората. Тол системата е направена, за да събира пътни данъци. Единствената цел на тази разширена контролна дейност е тези, които бъркат в джоба на честните платци на пътни такси, да бъдат ограничени до минимум. Тогава разпределението на тежестта за плащане на такси и всичко останало ще бъде доста по-равномерно. Отделно неплащането на пътните такси създава нелоялна конкуренция в самия транспортен бизнес. То е знак за сива икономика. Защото ти ако не си плащаш пътни такси, не си пишеш и редовен пътен лист, може би извършваш някаква дейност, която е на границата или на ръба (на закона), заключи Олег Асенов.

Росен Желязков (в дясно) по време на проверката в с. Дамяница. Първият отляво е шефът на Националното тол управление Олег Асенов, до него е министър Иван Иванов.

Снимка: Министерски съвет

Росен Желязков отправи апел и към браншовите организации да упражняват и вътрешен самоконтрол. Министър Иванов изтъкна, че през изминалата седмица е провел среща с представители на браншовите организации на превозвачи. "Категорично застават на страната на действията, които ние предприемаме, защото те са ощетявани, разбира се, и всеки един български гражданин", посочи министърът на регионалното развитие и благоустройството, цитиран в съобщение на Министерския съвет.

Министър Иван Иванов от своя страна изтъкна, че неспазването на правилата ощетява всички български граждани, ощетява и рехабилитацията на републиканската пътна мрежа. "Тези средства постъпват в бюджета единствено с тази цел - за да можем да покрием недостига, който поради неразплатени средства от миналата година, тази година трябва да наваксаме. Мисля, че успяваме поне по данните, които имаме - вече имаме изравняване с миналата година и в някои случаи и надвишаване на приходната част", добави министърът на регионалното развитие и благоустройството.

Премиерът Желязков и министър Иванов бяха категорични, че контролът няма да бъде статичен, а динамичен и постоянен. Подходът е комплексен, така че всички контролни органи, имащи отношение към пътния трафик, да могат да осъществяват оптимално своята дейност. Района на граничните контролно-пропускателни пунктове се наблюдава с особено внимание. Разработен е специален аналитичен модел за дълбочинен анализ, така че да бъдат отклонявани само потенциалните нарушители, без да се нарушава свободното преминаване в Шенгенското пространство.

ИЗБРАНО