Електромобилите ще "откраднат" стотици хиляди работни места от автомобилните заводи в Германия
Експерти съветват преквалификацията да започне незабавно, за да се смекчи ефектът
Преходът от производство на автомобили с вътрешно горене към електромобили в Германия ще намали с една трета работните места в автомобилостроенето, прогнозира водещият германски институт Ифо (ifo), цитиран от ДПА.
По данни на института в момента работещите в производството на коли с бензинови и дизелови двигатели е около 613 000. Според проучването, изготвено по поръчка на Асоциацията на германската автомобилна промишленост (VDA), ще бъдат засегнати между 29 и 36 процента от работниците.
200 000 работни места от автомобилния сектор в страната ще преминат към производството на електромобили, показват резултатите от проучването.
Макар че около 86 000 от всички заети в сектора в момента се очаква да се пенсионират до 2025 година при прехода към електрическа мобилност, ще останат доста. Миналата година германското правителство продължи програмата за субсидии за закупуване на електромобили до 2025 година като част от усилията си да бъдат намалени парниковите емисии.
Преквалификацията трябва да започне незабавно, за да се смекчи ефектът, според ръководителя на проучването, професор Оливер Фалк. Производителите ще трябва да върнат и производствените процеси, договорени за осъществяване извън техните заводи, въпреки че това ще засегне доставчиците на части, изтъква Фалк.
Преходът към електромобили представлява голямо предизвикателство най-вече за средноголемите предприятия в сектора на доставките, посочва от своя страна президентът на Ифо Клеменс Фуст.
През 2019 година стойността на цялата продукция, свързана с двигатели с вътрешно горене, е била 149 милиарда евро (180 милиарда долара), уточни Фуст, отбелязвайки, че електромобилите вече не се нуждаят от глави на цилиндри, бутала, горивни помпи, свещи и ауспуси, които в повечето случаи се доставят от външни подизпълнители.
Научно-развойната дейност и създаването на нови мощности за електрификация на сектора, наред с дигитализацията, допринесоха за запазване на заетостта в автомобилостроенето, но конструкторите вече започват да намаляват допълнителния персонал.