Очаква се Европейският съюз да разкрие плановете си относно тарифите за китайски електрически превозни средства тази седмица на фона на мерките, които се вземат срещу субсидирания внос на ниски цени, съобщи Си Ен Би Си (CNBC), на която се позова БТА.

ЕС има стандартно мито от 10 на сто върху вносните електромобили, но е предвидено временно да повиши тези такси за китайски електромобили от 4 юли.

Анализатори на американската банка "Сити" (Citi) посочиха, че ставката може да бъде повишена до около 25-30 на сто от съществуващото в момента мито от 10 на сто, докато рисковият сценарий на банката (40 на сто вероятност) предвижда увеличение на тарифната ставка до 30-50 на сто.

Антъни Сасин, старши стратег в компанията за инвестиционен мениджмънт "Крейншеърс" (Kraneshares), специализирана за Китай, каза, че очаква тарифите да бъдат "между 10 и 20 на сто", но "може да бъде в горния край на 20 на сто" след изборите за Европейски парламент, които се проведоха миналата седмица.

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен настоява за "намаляване на риска" от Пекин.

През октомври миналата година Европейската комисия за първи път започна разследване на субсидиите, отпускани на производителите на електромобили в Китай. ЕС твърди, че такъв субсидиран внос "представлява икономическа заплаха за индустрията на ЕС за електромобили".

Но китайските производители са толкова ефективни и напреднали, че тарифите няма да повлияят твърде много на ценообразуването. Те ще продължат да бъдат по-конкурентоспособни от колегите си в ЕС, допълни Сасин.

Индустрията на електрически превозни средства (EV) в Китай процъфтява благодарение на стимулите и подкрепата на китайското правителство, което поражда опасения за свръхкапацитет сред властите в САЩ и Европа.

Министърът на енергетиката на САЩ Дженифър Гранхолм предупреди през месец март, че Китай може да наводни американския пазар на електромобили, след като и президентът Джо Байдън изрази подобни опасения. САЩ вече обявиха през месец май  нови мита. Администрацията на Байдън повиши митата върху вноса на китайски електромобили от 25 до 100 на сто.

Пример за експанзия в Европа

Китайският автомобилен производител Би Уай Ди (BYD) все още се стреми да построи втора фабрика в Европа, фокусирайки се върху хибридните модели, изправен пред спада на пазара на електроенергия, заяви съвсем наскоро съизпълнителният директор на китайския производител Стела Ли в Монако, предаде на 7 юни Франс прес, на която се позова БТА.

"Нашата унгарска фабрика трябва да започне да работи в края на годината. Продължаваме да търсим подходящото място за нашия втори завод и когато дойде времето, ще инвестираме в него", посочи директорът на китайския гигант за електрически автомобили, отговаряща за Европа и Америка.

Би Уай Ди пуска и плъгин (plug-in) хибридни автомобили (PHEV), като високопроходимия автомобил (SUV) Seal U DM-i, който компанията представи на Търговско изложение за престижни автомобили в Монако.

Това превозно средство, което включва бензинов двигател и батерия със среден размер, трябва да позволи на клиентите "да направят първите стъпки, за да се възползват от електрическата технология", според Стела Ли.

Критичният дискурс на Европа за китайските автомобили не вреди на марки като Би Уай Ди, уверява тя. "Това доказва, че китайските автомобили са качествени, конкурентни и достъпни", допълни още Стела Ли.

Ако Европейският съюз увеличи митата, за да предотврати вноса на китайски превозни средства, то това "ще навреди на европейските потребители", уверява тя, "като им попречат да получат достъп до тези технологии на добра цена".

Марката трябва да представи базови модели на европейския пазар през следващите две години.

Партньор на Европейското първенство по футбол, марката ще продължи да инвестира във "все повече и повече местни събития" и ще купува реклама в социалните мрежи, както и в традиционните медии, за да "изясни, че Би Уай Ди идва", добави Стела Ли.