Европейската комисия е отхвърлила предложението на Пекин внесените от Китай електрически превозни средства да се продават на минимална цена от 30 000 евро - решение, за което правителството на азиатската страна се надяваше да предотврати налагането на налагането на мита от ЕС, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с преговорите.

От Брюксел обявиха, че е изпълнителната власт на блока е отхвърлила офертите за минимални цени от производителите на електромобили в Китай преди месец като част от антисубсидийно разследване, което предизвика най-големия търговски спор между Пекин и ЕС от десетилетие.

Електрическите автомобили се предлагат в САЩ и Европа на средна цена от по-малко от половината на тази в Китай, сочат данни на консултантската фирма JATO Dynamics относно пазара през 2023 г.

Производителите на автомобили в страната се възползват от редица предимства в разходите - от местен достъп до суровини и батерии до големи субсидии, предоставени от Пекин.

Средната цена на дребно на електрическа кола в Китай е била около 32 000 евро през първата половина на 2023 г., включително модели като Seagull на BYD, които се продават за под 10 000 евро.

За разлика от това, средната цена на дребно на електрически автомобил в Европа е 66 000 евро, изчислява JATO. По-голяма част от евтините модели в процес на разработка - които се очаква да струват около 20 000 евро - ще се появят на пазара най-рано през 2025 г., като Volkswagen се е насочил към автомобил на стойност 20 000 евро през 2027 г.

Отхвърляйки китайското предложение, Брюксел посочва, че не става въпрос само за цените, които производителите на автомобили предлагат за произведените в Китай електромобили, а и за субсидиите, които са получили за производството им и премахването на въздействието на подобна помощ.

Брюксел отказа да предостави подробности относно офертите, при които производителите на електромобили в Китай се ангажират да спазват определени ценови прагове, за да избегнат наводняването на европейския пазар с евтини превозни средства, с които според блока местните компании не могат да се конкурират.

Китайски производители на автомобили като SAIC и BYD предлагат електромобилите на цени малко над 30 000 евро в Европа, въпреки че в Китай тези модели струват значително по-малко, подчертавайки тяхната гъвкавост.

Очаква се Seagull на BYD, модел, който трябва да се появи в Европа през следващата година, да се предлага на цена малко под 20 000 евро - праг, който европейските концерни още не могат да приближат.

Времето за сделката изтича

Времето за избягване на митата чрез сделка е ограничено, като миналата седмица ЕК каза, че ще наложи мита до 45% върху електромобилите, произведени в Китай, от 31 октомври за 5 години, освен ако двете страни не се споразумеят за план Б.

Във вторник Китай наложи временни антидъмпингови мерки върху вноса на бренди от ЕС, засягайки френски марки, включително Hennessy и Remy Martin, дни след като блокът гласува в подкрепа на митата върху електромобилите.

Министерството на търговията на Китай заяви, че търси да договори алтернатива на митата, която ще включва някаква форма на "ангажимент за гъвкаво ценообразуване". То обаче не предостави подробности по темата.

ЕК обяви от своя страна, че е готова да преразгледа други ценови ангажименти, включващи минимални цени и квоти за внос, докато преговорите продължават.