Китай въвежда мита върху вноса на бренди от ЕС
Миналата седмица ЕС реши да наложи мита върху вноса на китайски електромобили за период от 5 години
Китай наложи временни антидъмпингови мерки върху вноса на бренди от ЕС във вторник, засягайки френски марки, като Hennessy и Remy Martin, дни след като блокът гласува за мита върху произведените в Китай електромобили, предава Ройтерс.
Още по темата
- ЕС ще продъжи да преговаря за митата с Китай дори и след като бъдат гласувани
- BMW призова Германия да гласува против митата ЕС върху китайските електромобили
- ЕС гласува за митата върху китайските електромобили: Германия е против, но кои са "за"
- ЕС одобри допълнителните мита върху китайските електромобили
Китайското министерство на търговията заяви, че предварителните резултати от разследването са установили, че дъмпингът на бренди от ЕС заплашва да нанесе "значителни щети" за сектора.
Министерството на търговията на Франция заяви, че временните китайски мерки са "неразбираеми", нарушават свободната търговия и че ще работи с Европейската комисия, за да оспори хода в Световната търговска организация.
В знак на нарастващото търговско напрежение, китайското министерство добави в друго изявление във вторник, че продължаващото антидъмпингово и антисубсидийно разследване на продукти от свинско месо в ЕС ще доведе до "обективни и справедливи" решения, когато приключи.
То също заяви, че обмисля повишаване на митата върху вноса на превозни средства с големи двигатели, което ще удари най-тежко германските производители. Германският износ на автомобили с двигатели от 2,5 литра или по-големи за Китай достигна 1,2 млрд. долара през 2023 г.
Франция беше смятана за мишена на разследването на бренди от Пекин заради подкрепата си за митата върху произведените в Китай електромобили. Доставките на френско бренди за Китай достигнаха 1,7 млрд. долара през 2023 г. и представляваха 99% от вноса на спиртни напитки в страната.
От 11 октомври вносителите на бренди ще трябва да предоставят депозит на китайските митници върху вноса на бренди от ЕС от 34,8% до 39% от стойността на вноса, информира Ройтерс.
"Това съобщение ясно показва, че Китай е решен да ни обложи с данък в отговор на европейския ход за китайските електрически превозни средства", каза френската група производители на коняк BNIC в имейл.
Френският президент Еманюел Макрон каза миналата седмица, че китайското разследване за бренди е "чисто отмъщение", докато митата за електромобили са необходими, за да се запазят равни условия.
Решението е обратен завой в китайската политика, след като Пекин обяви, че няма да налага временни мита върху вноса на бренди от ЕС, въпреки че е установил, че се продава в Китай на цени под пазарните.
Предполагаше се, че това ще предостави на двете страни възможност да получат малко свобода по време на напрегнатите търговски преговори.
Когато министерството на търговията на Китай реши да не налага антидъмпингови мерки, то обяви, че разследването ще завърши преди 5 януари 2025 г., но може да бъде продължено.
Напоследък Китай се опитва да получи подкрепа от страните от ЕС за отхвърляне на приетото от ЕК предложение за налагане на сериозни мита върху произведените в Китай електромобили, което се очаква да бъде гласувано скоро.
Междувременно френската асоциация Бе Ен И Се (BNIC), представляваща производителите на коняк в страната, обяви, че китайските мита върху европейското бренди са отговор на позицията на ЕС за налагане на мита на китайските електромобили. Групата призова европейските власти да направят необходимото, за да ги избегнат.
"Всичко възможно трябва да се направи, за да бъде избегнато налагането на тези мина", заяви говорител на асоциацията за Ройтерс.