Автомобилостроителите и доставчиците поставят на втори план инициативите за устойчивост при вземането на решения и се фокусират върху намаляването на експозицията на геополитически риск след продължили с години нарушения по веригите за доставки. Това се посочва в проучване сред повече от 1000 ръководни лица в сектора, публикувано днес и цитирано от Ройтерс и БТА.

Броят на компаниите, ангажирани с инициативи за устойчивост като следене на въглеродния им отпечатък, оптимизация на маршрутите за съкращаване на емисии и предоставяне на информация за произхода и производството, са се понижили с 9-11 процентни пункта между 2022 година и 2023 година. Това се посочва в проучването на консултантската компания "Капджемини"(Capgemini).

Средната сума, която доставчиците инвестират в инициативи за устойчивост, се е понижила до 30,5 милиона долара през 2023 година спрямо 36,6 милиона долара през 2022 година, според проучването. Една трета от всички компании, участвали в проучването, са заявили, че нямат цялостна стратегия за устойчивост.

Най-честите фактори при вземане на решения за веригите за доставки, които анкетираните цитират, са качество, геополитически риск и разходи, следвани от устойчивост.

Проучването обхваща 1004 ръководни лица от глобални автомобилни компании, от Би Уай Ди (BYD), до "Форд" (Ford) и "Ламборгини" (Lamborghini) с приходи от над 1 милиард долара и доставчици с постъпления от поне 500 милиона долара.

Резултатите съвпадат с изявленията на шефовете на автомобилни компании от последните месеци за продължаващите последици по веригите за доставки от пандемията за коронавируса и геополитическото напрежение, недостига на полупроводници и повишаващите се разходи.

Анкетираните са заявили, че около 50 на сто от доставките на полупроводници все още не се считат за напълно сигурни, като най-трудно е получаването на изчислителни платформи и микроконтролери.

Делът на доставките, които компаниите получават от страни в които не е съсредоточено производството им, е намалял с над една пета през последните две години и "Капджемини" очаква те да се понижат с още една пета през идните две години.

"Бунтът" на BMW

Главният изпълнителен директор на Бе Ем Ве (BMW) Оливер Ципсе остро разкритикува германската политика в автомобилния сектор и забраната на ЕС за нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 година, предаде ДПА.

"Смятам политическото споразумение за поетапния отказ от автомобили с вътрешно горене за проява на небрежност", каза на 1 септември той пред в. "Ханделсблат".

Суровини за масово производство на електрически автомобили като литий, кобалт и редкоземни елементи липсват в Европа, заяви Ципсе.

Така Европа рискува да стане зависима от вноса и уязвима за политическо изнудване, добави той.

"И къде всички тези хора ще зареждат електрическите си автомобили? През 2035 година няма да има цялостна инфраструктура за електрически автомобили в Европа", коментира Ципсе. "В крайна сметка това може да се превърне в социален проблем, когато мобилността престане да е достъпна", предупреди главният изпълнителен директор на Бе Ем Ве.

Забрана без дългосрочна жизнеспособна алтернатива ще "задуши" растежа във всички отрасли, добави Ципсе.

Според правилата, приети от Брюксел през март, нови автомобили с двигатели с вътрешно горене могат да бъдат регистрирани в ЕС след 2035 година, ако са задвижвани от екологично чисти горива. Това е компромисно решение, тъй като Берлин най-вече имаше възражения срещу общата забрана.

Ципсе критикува също и германската автомобилна промишленост, заявявайки, че тя изостава от Китай и се фокусира твърде много върху батериите, пренебрегвайки други източници.