Немалко хора избират да съхраняват средствата си не в пореден апартамент, а в електромобил. Статистиката е много интересна в това отношение, специално за България, тъй като през 1966 г. е излязъл първият модел електромобил "Пионер". Пионерството му, обаче, не се е задържало като актуална тема, за да има много електромобили в България. Към 2018-а една от статистиките от МВР показва, че в страната ни е имало 810 регистрирани електрически автомобила. Към днешна дата, са 9500. Т.е. само за около пет години ръстът е голям, спрямо началната точка, но в сравнение с другите държави около нас, сме доста назад.
Това каза във видео подкаста на Dir.bg "Какво могат парите" Константин Киров, ръководител отдел "Опазване на околната среда и зелени проекти" в ПроКредит Банк.
По негови думи статистиката в България показва, че има около 4 милиона автомобила, като повече от половината са над 20-годишни. "Трябва да се опитаме да сравним държавите наоколо за последните пет години - колко автомобила са регистрирани. Като се фокусираме в този диапазон, виждаме, че в България около 6% от колите до 5-годишна възраст, са електромобили. Това вече не е малък дял, при положение, че технологията си има предизвикателствата - повече време за зареждане, както и по-висока първоначална стойност. Гледайки различните държави, много си личи как Югоизточна Европа изостава с тази статистика. В Източна Европа се внасят предимно втора употреба автомобили, но в добро състояние. Тенденцията е технологията да се наложи първо в Централна Европа, да измине известно време и тогава да дойде при нас."
ПроКредит Банк решава да инвестира в служебни електрически автомобили, защото освен, че са природосъобразни, те дават и гъвкавост в градски условия. Специално през 2015-а, когато взимат първите си 10 електрически автомобили - 50% от всички новорегистрирани за годината в България, изборът откъм модели е бил ограничен. "Взехме колите и още първата година видяхме, че те вършат много добра работа, макар и да бяха с по-висока цена. По отношение на цената нещата се промениха във времето. По отношение на технологиите - също. Поддръжката на тези коли е по-лесна - един такъв автомобил има по-малко части. Проблемите с двигател или батерия са по-рядко срещани и следователно имат по-малко части за подмяна. Ние самите забелязахме още в първите години, че колата отсъства по-малко от офиса за обслужване", смята Константин Киров.
ПроКредит Банк решава да насочи част от усилията си към разширяване на мрежата от зарядни станции. "Изградихме над 100 общодостъпни зарядни станции в България и създадохме мобилно приложение ProCredit Charging Stations. В него могат да бъдат открити всички активни станции както в страната, така и в целия регион, с опция за навигация. Видяхме, че има търсене и за финансиране и следващата ни стъпка беше да предложим продукт за покупка на зарядна станция. Като цяло ръстът на броя електромобили в страната е доста голям. Ако тенденцията се запази съвсем скоро ще видим над 10 000 електромобила в България."
Според Константин обаче светът никога няма да се обърне с изцяло електрически автомобили. По негови думи сме свикнали да притежаваме автомобил за собствено ползване - в някои случаи дори по няколко. "Това е нещо, което няма да можем да запазим, ако искаме да вървим към по-устойчиво бъдеще, където ефективността е от водещо значение и трябва се разчита повече на устойчив публичен транспорт. "
- Къде се зареждат електромобилите?
- От какъв тип станции имаме нужда?
- Има ли интерес в България да нарасне броят на еко автомобилите?
- В какви други цели са инвестирали ПроКредит Банк?
Вижте целия разговор в интервюто на Константин Киров.
НАЙ
Формулата за успешна кариера на Кристина Газиева
Поскъпването на храните на едро продължава втора поредна седмица
Много чуждестранни компании все още не са напуснали Русия
Поскъпването на храните на едро продължава втора поредна седмица
Много чуждестранни компании все още не са напуснали Русия