Като бъдещ концесионер на Летище София консорциумът Соф Кънект /SOF Connect/ потвърждава своя ангажимент за подобряване и развитие на Летище София като ключов принос за българската икономика и нейното възстановяване, както и това, че ще работи с всички отговорни заинтересовани страни за постигането на тази цел. Това се посочва в разпространено до медиите съобщение от компанията, цитирано от БТА.

Позицията на Соф Кънект идва ден след като БСП и ГЕРБ влязоха в задочен спор през медиите за концесията на летище София. Защо правителството бърза в последните три седмици да сключва допълнителни споразумения към концесионния договор за Летище София, зададоха въпрос от БСП към премиера Бойко Борисов и министъра на транспорта Росен Желязков. Според социалистите управляващите искат парите преди изборите, защото най-вероятно са поели някакви ангажименти. В отговор ГЕРБ заявиха, че атакуват с некомпетентност, неграмотност и несъстоятелност елементи на сделката и видяха зад това "новата коалиция между "Демократична България" и БСП".

Многократно се представят неверни твърдения в опит да се навреди на нашата репутация и на репутацията на партньорите в консорциума, които са международно признати икономически и индустриални оператори в Европа, твърдят от консорциума.

"Това е ясен отрицателен сигнал за всеки уважаван инвеститор, който разглежда България като инвестиционна дестинация. Имайки предвид тези непрестанни атаки, ние сме принудени да реагираме на това, което за съжаление сме убедени, че е провокация, която не отговаря на фактите или на нашата репутация. Проучваме и юридическите възможности за противодействие на тези неверни твърдения", се посочва в съобщението.

"Меридиам /инвестиционният фонд, който държи 99 на сто от обединението/е утвърден и признат инвеститор в публични инфраструктурни активи в световен мащаб. Управляваме инфраструктурни активи на стойност над 70 милиарда евро и сме инвестирали в 90 обществени инфраструктурни проекта в световен мащаб, между които например летище LaGuardia в Ню Йорк. Ние инвестираме в дългосрочен план (с повече от 25-годишен срок) и нашите инвеститори са застрахователни компании, пенсионни фондове и банки за развитие като Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка, подчертават от консорциума.

"Въпреки кризата, предизвикана от COVID-19, SOF Connect потвърди ангажимента си към концесията и ще привлече в България повече от 900 милиона лева дългосрочна инвестиция веднага, като освен това - подкрепи финансово летището по време на най-тежката криза в неговата история; подобри значително услугите и инфраструктурата на Летище София, за да гарантира, че то ще бъде в най-благоприятна позиция в региона, когато започне възстановяването от кризата; плати 550 милиона лева първоначално концесионно възнаграждение към държавния бюджет на България.

Припомняме, че SOF Connect сключи договор за концесията на летище София през юли 2020 г. след тръжна процедура, която продължи 2 години и бе проведена от българската държава с подкрепата на международни организации и след отхвърлянето на две инстанции от Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд на жалби, инициирани от другите участници.

"Противно на това, което се твърди публично, не се предвижда опрощаване, а само отлагане на заплащането на годишните концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията. Това е абсолютно необходимо, за да се запази финансовата устойчивост на летището, да бъде заплатено първоначалното концесионно възнаграждение и да бъде изпълнена мащабната инвестиционна програма, включително изграждане на нов Терминал 3, въпреки драстичния спад на въздушния трафик. Бихме искали да припомним, че трафикът на Летище София е едва една четвърт от това, което беше по време на тръжната процедура и че авиационната индустрия в световен мащаб преживява най-тежката си криза досега. Независимо от това сме готови да приемем предизвикателството да преведем Летище София през кризата с амбицията то да заеме водеща позиция в региона след преодоляване на пандемията", се посочва в съобщението от името на концесионера.