45% спад в продажбите на Tesla в ЕС при ръст, макар и нисък, на Volkswagen и BMW
Неволите на американския производител на електромобили продължават
Продажбите на електрически автомобили на Tesla в Европейския съюз се сринаха с 45% през първото тримесечие на 2025 г. Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) заяви, че продажбите на нови автомобили на Tesla в блока са спаднали с 36% през март и с 45% - до малко над 36 000 бройки - през първото тримесечие в сравнение със същите периоди година по-рано.
Този спад бележи продължаващата отрицателна тенденция за американския автомобилостроител, собственост на милиардера Илон Мъск, макар и с по-бавен темп от началото на годината. Между януари и февруари регистрациите са се понижили с 49 на сто на годишна основа, предаде ДПА, цитирана от БТА.
Това е най-големият спад в продажбите сред главните автомобилни групи въпреки общото увеличение на продажбите на електрически превозни средства.
Слаби резултати на Tesla: Ще спаси ли Мъск компанията
Печалбата на Tesla за първото тримесечие се е понижила с над две трети на фона на отрицателната реакция сред потребителите срещу компанията на Мъск, довела до спад на продажбите и срив на акциите, предаде вера Асошиейтед прес.
Базираната в Остин, щата Тексас, компания съобщи, че тримесечната й печалба е спаднала със 70 на сто до 409 милиона долара, което отговаря на 12 цента на акция. Резултатът е доста под прогнозите на анализаторите. Приходите на Tesla са намалели с 9 на сто до 19,3 милиарда долара през периода януари - март, което също е под прогнозата на анализаторите на Уолстрийт.
На фона на спадовете в представянето на Tesla нейният главен изпълнителен директор Илон Мъск планира да се дистанцира от администрацията на президента Тръмп, за да посвети повече време на компанията.
"Вероятно от идния месец времето, което ще отделям за Комисията за правителствена ефективност (DOGE), ще намалее значително", заяви Мъск на виртуална среща.
Новите регистрации на електромобили: нагоре
През първото тримесечие на 2025 г. продажбите на нови електрически автомобили с батерии нараснаха с 23,9% до 412 997 бройки, заемайки 15,2% от общия пазарен дял в ЕС. Три от четирите най-големи пазара в ЕС, представляващи 63% от всички регистрации на електрически автомобили с батерии, отбелязаха стабилни печалби: Германия (+38,9%), Белгия (+29,9%) и Нидерландия (+7,9%). Това контрастира с Франция, където се наблюдава спад от 6,6%. Данните са на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).
Данните за първото тримесечие на 2025 г. също показват, че новите регистрации на хибридни електрически автомобили в ЕС са се увеличили с 20,7%, водени от значителен растеж на четирите най-големи пазара: Франция (+47,5%), Испания (+36,6%), Италия (+15,3%) и Германия (+10,5%). Това доведе до 964 108 регистрирани броя през първото тримесечие на 2025 г., което представлява 35,5% от пазарния дял на ЕС.
Регистрациите на plug-in хибридни електрически автомобили са нараснали с 1,1% през първото тримесечие на 2025 г., като общо те са 207 048. Това се дължи главно на значително увеличение на обема на ключови пазари като Германия (+41,8%) и Испания (+30,7%). В резултат на това, plug-in хибридните електрически автомобили представляват 7,6% от общия брой регистрации на автомобили в ЕС, в сравнение със 7,4% през първото тримесечие на 2024 г.
Освен това, март 2025 г. показа годишен ръст от 17,1% за електрическите автомобили с батерии и 23,9% за хибридните електрически автомобили, а plug-in хибридните електрически автомобили отбелязаха ръст от 12,4%.
Бензиновите/дизеловите автомобили отстъпват в продажбите: рязко
До края на първото тримесечие на 2025 г. регистрациите на бензинови автомобили отбелязаха значителен спад от 20,6%, като всички основни пазари показаха намаление. Франция отбеляза най-рязък спад, като регистрациите спаднаха с 34,1%, следвана от Германия (-26,6%), Италия (-15,8%) и Испания (-9,5%).
Със 779 817 регистрирани досега нови автомобила пазарният дял на бензиновите автомобили спадна до 28,7%, в сравнение с 35,5% през същия период на миналата година. По подобен начин пазарът на дизелови автомобили се сви с 27,1%, което доведе до 9,5% пазарен дял за дизеловите превозни средства през първото тримесечие на 2025 г. Като цяло, двуцифрени спадове бяха наблюдавани на повечето пазари в ЕС.
Годишно измерено, март 2025 г. показа спад от 20,7% за бензиновите и 25,5% за дизеловите автомобили.