Обединени в една компания, държавните железници ще се финансират и отвън
С интеграцията, от 2024 г. спираме да искаме пари от държавата, заяви министърът на транспорта
От днес поставяме началото на реформа в Българските държавни железници (БДЖ) като БДЖ Холдинг, БДЖ "Товарни превози" и БДЖ "Пътнически превози" се обединяват в една национална компания, съобщи пред журналисти министърът на транспорта Николай Събев.
Още по темата
Намерението е да се създаде по-голяма интеграция и подобряване на услугата, заяви министърът и обеща БДЖ да бъде оздравена до 2023 г. Резултатът трябва да е по-голям пазарен дял, а самият жп транспорт - да стане по-привлекателен за гражданите и бизнеса. Не се планира бързо увеличение на скоростите на движението на влаковете, но ще се работи за спазване на разписанието и подобряване на обслужването.
От началото на 2024 г. смятаме повече да не искаме пари от държавата, затова че изпълняваме договора за обществен превоз, ще излезем на капиталовите пазари в Европа, отбеляза министърът. Състоянието на БДЖ в момента е критично, каза Събев.
Министърът на транспорта представи новия Съвет на директорите на БДЖ, който включва петима експерти, които заедно с екипа от зам.-министри поставят началото на реформата в железницата. Симеон Евтимов, председател на борда, Йордан Мирчев (бивш ръководител на държавните железници и по-късно депутат от НДСВ - б.р.), Кирил Григоров, Любомир Сяров (специалист в областта на товарните превози), Петко Петков са новите членове на Съвета на директорите на БДЖ.
Всеки един от тях е много сериозен експерт в областта на железниците, каза министър Събев.
Промените се налагат след извършен анализ на състоянието на "Холдинг БДЖ" ЕАД и дружествата "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД и "БДЖ-Товарни превози" ЕООД.
Всъщност още преди около месец - на 12 януари, МТС съобщи, че променя състава на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" ЕАД. До провеждане на конкурс, за нови членове са избрани Любомир Сяров, Петко Петков и Йордан Мирчев. Освободените от длъжност членове на Съвета са Маргарита Петрова-Кариди, Георги Друмев и Светломир Николов. Мотивите са свързани с лошо мениджърско управление, организационни пропуски и забавен контрол по изпълнение на ремонтните програми.
Ние като нов Съвет на директорите поемаме отговорност към принципала за управление на държавния капитал в обществена полза като превърнем БДЖ в истинска национална компания, да да стане железницата предпочитания транспорт в България, каза Симеон Евтимов. Целта е гражданите да се радват от свободата на придвижване, бизнесът да има достъп до пазарите, а обществото като цяло да разчита на сигурността на железните пътища. Искаме да променим нещата и места пазарната функция на железницата да се използва като социален инструмент, искаме социалната функция на железницата да се ползва за интегриране на транспортния пазар, отбеляза председателят на борда на "Холдинг БДЖ" ЕАД.
В средата на миналия декември, още като номиниран за транспортен министър, Николай Събев каза по БНТ, че може да изкара на печалба всичко, с което се заеме. "И БДЖ мога да го изкарам на печалба." "Аз смятам, че публичният транспорт трябва да бъде на релси. Ако ние успеем да дадем много добро развитие на електрическия транспорт на релси, с това ще отговорим на всички условия на зелената сделка. Ние искаме да променим нещата в посока всичко, което правим, да е във фокус на потребителя."