Преди ден премиерът Бойко Борисов, заедно с транспортния министър Росен Желязков инспектираха новите мотриси и обновените вагони на БДЖ. Посещението им бе излъчвано на живо във Фейсбук профила на министър-председателя, който припомни, че милиарди са били задълженията на държавния пътнически превозвач, които вече са изплатени.

"В момента ние сме в началото на последната година на една 3-годишна програма, която стартира с три основни задачи. Първата задача беше да се изчистят окончателно задълженията, които бяха натрупани през последните десетина години, за да може компанията да почне да се развива по начин, по който тя да е в състояние да предложи необходимите по качество и количество услуги на своите потребители", обясни пред БНТ председателят на борда на директорите на "Холдинг-БДЖ" Григори Григоров.

В края на 2019 година последното задължение в размер на 220 мил. лева е било изчистено. В момента БДЖ "Пътнически превози" и "Холдинг-БДЖ" нямат задължения към своите кредитори.

2020 година се е отразила и на БДЖ

През април пътуванията са спаднали със 75 на сто. На годишна база спадът е около 36 процента. Това е довело до намаляване на приходите с около 30 мил. лева, които са били компенсирани със съкращаване на разходите, свързани с оперативната дейност на дружеството, с някои елементи на развитие.

Натрупаните през годините резерви са позволили на дружеството да се справи със ситуацията.

За тази година е подготвен консервативен бюджет

"В синхрон с общата финансова политика на държавата ние трябва да поддържаме резерви. Ние по никакъв начин вече не можем да си позволим да вкараме БДЖ в същата спирала на финансови задължения, в която то съществуваше до преди две години", обясни Григоров.

Цените на билетите не са увеличавани с години. Договорът, който БДЖ има с държавата не позволява да се правят резки промени с цените. Не се очаква в рамките на следващите две-три години те да се вдигнат с повече от 5-10 на сто. Продажбата на билети, при нормални условия, формира около 25% от общите приходи.

"На този етап държавната субсидия е достатъчна", каза Григоров.

Втора точка от 3-годишната програма за развитие на БДЖ е една интензивна програма за ремонт на подвижния състав, чиято възраст е от 30 години нагоре.

Броят на вагоните в експлоатация за последните две години е увеличен с 30 процента. През последните 12 месеца няма нито един тежък инцидент с локомотив в движение. Има договор за модернизация на мотриси за крайградски пътувания. Има рециклирани вагони, които са на нивото на нови вагони.

Третата основна част от програмата е новият подвижен състав. За тази година ще има 15 нови локомотива, които ще обслужват основно дългите направления. От 22-ра до 24-та година ща има поетапно подновяване на вагони и мотриси. Очаква се до 2024 година над 50% от подвижния състав да бъде изцяло подновен, дружеството ще бъде в силна позиция и по този начин ще обезсмисли навлизането на алтернативни оператори на железопътен транспорт.

Закупените в момента локомотиви са изцяло изплатени. Последният от тях ще пристигне през декември. Общата сума е около 75 мил. лева.

За следващите три години сумата, която е предвидена за инвестиции, е почти половин милиард лева. Като близо половината от тях са част от плана за устойчиви възстановяване, който България разработва заедно с ЕС.