Финансовите отчети на китайските технологични компании от миналата седмица трябва да бъдат ясен сигнал за пробуждането на Пекин, пише Катрин Торбек за Bloomberg.

Alibaba Group Holding и JD.com направиха всичко по силите си да привлекат клиентите и да ги накарат да харчат по време на фестивала 618, който напомня на Черния петък, и се провел се през тримесечието до края на юни. Те предложиха по-високи от всякога отстъпки за всичко - от iPhone до бански, привличайки знаменитости като Риана, за да популяризират продукти. Дори експериментираха с дигитален аватар на директор, който да продава стоки на живо. Въпреки това приходите на Alibaba от нейните основни платформи за онлайн търговия спаднаха с около 1,4%, докато тези от търговия на дребно на JD.com, която предлагаше едни от най-големите намаления, се повишиха с 1,5%.

Въпреки намаляването на цените и инициирането на някои от най-агресивните си кампании, това не беше достатъчно, за да накара китайските потребители да харчат парии. Това може и да не е голяма изненада, тъй като страната още се бори с трудната икономическа обстановка, белязана от продължителен спад на продажбите на жилища и висока безработица сред младите хора.

Междувременно Tencent Holdings отчете силен ръст на печалбата, който надмина очакванията на анализаторите. Това обаче се дължи на пускането на хитовата игра Dungeons & Fighter Mobile през май. Фактът, че приходите на най-високо оценената китайска технологична компания бяха подкрепени от отдела ѝ за игри, е още един червен флаг за по-широката икономика. Разходите за дигитални развлечения в миналото са били антициклични, което означава, че потребителите ще продължат да харчат пари за това, дори и да спестяват по-големи покупки. Безработните също могат да прекарват повече време в игри. И не е ясно дали Tencent ще успее да превърне пускането на Dungeons & Fighter Mobile в устойчив бизнес растеж.

Възможно е тези компании да направят много, за да привлекат предпазливия потребител в тази среда. Тъй като проблемите в онлайн търговията и макроикономическите затруднения се задълбочават, те трябва да започнат да се фокусират повече върху иновациите и алтернативите за генериране на приходи.

Китайските технологични дружества може да се стремят да инвестират повече в изкуствен интелект (AI), въпреки предизвикателствата. Tencent и Alibaba направиха значителни залози в изкуствен интелект, но още не е ясно дали те се отплащат. Прави впечатление, че ръководителите на Tencent не говориха много за AI с анализаторите след представянето на финансовия отчет, като казаха, че компанията ще използва тази технология там, където вижда "значителни търговски резултати".

Една област, в която AI е обещаващ за Tencent, е да помага с препоръки за съдържание, което поддържа ангажираността на потребителите във видео и социалните платформи. Освен това копанията използва технологията за подобряване на таргетираната реклама. Tencent изглежда гледа в дългосрочна перспектива, когато става въпрос за изкуствен интелект, и разумно се фокусира върху това как да го използва за увеличаване на печалбите, вместо да следва рекламата.

Ръстът на свързаните с AI продажби на продукти на Alibaba беше трицифрен, а приходите от облачното ѝ подразделение нараснаха с около 6%. Но това отчасти беше подсилено от договорите за Олимпийските игри. Растежът на облака "може да не е устойчив, като се има предвид нарастващата корпоративна несигурност и продължаващите ценови войни" в сферата на облачните услуги и AI сектора в Китай, посочват анализатори на Bloomberg Intelligence. По време на разговора си с анализаторите обаче ръководителите на Alibaba заявиха, че не очакват корпоративното търсене на AI продукти да бъде възпрепятствано от макроикономическите условия и всеки бизнес, който разчита на дигитализация "трябва да инвестира в AI".

Снимка: iStock by Getty Images

Китайските технологични компании вече са изправени пред тежка битка, когато става въпрос за AI, поради наложените от Вашингтон ограничения върху модерните чипове и оборудване. А инвеститорите в световен мащаб започват да се питат как огромните инвестиции в изкуствения интелект в крайна сметка ще се отплатят. Въпреки че не изглежда, че изкуственият интелект ще се превърне в незабавен спасителен пояс за технологичните фирми в Китай, тези инвестиции са поне стъпка в правилната посока, тъй като те разчитат най-вече на корпоративни клиенти, а не само на разходите на отделни потребители.

Друга опция, предвид вътрешните трудности, е китайските компании за електронна търговия да търсят повече източници от приходи в чужбина. Това даде добри резултати при Alibaba и конкурента на JD.com PDD Holdings (компанията майка на Temu). Разрастването на Temu наскоро помогна на основателя Колин Хуанг да се превърне в най-богатия човек в Китай. Същевременно конкуренцията става все по-голяма, като дори американският гигант Amazon.com планира да пусне уеб магазин за стоки, предлагани с отстъпки и доставяни директно от Китай. За Alibaba и JD.com ще е голямо предизвикателство да се конкурират в този план.

В крайна сметка за тези водещи технологични компании ще е много трудно да растат без подобряване на условията на вътрешните пазари, които възстановяват потребителското доверие. Китайското правителство направи големи стъпки през последните години, като намали регулаторната несигурност и отслаби репресиите срещу технологичния сектор. Но ако Пекин иска да подкрепи истинското възстановяване на своите компании в онлайн търговията и икономиката като цяло, той трябва да започне да прилага политики, които стимулират потребителските разходи.