ЕС започна разследване на огромния рекламен бизнес на Google
Ще се проверява дали интернет гигантът ограничава достъпа на трети страни до потребителски данни с рекламни цели
Европейският съюз стартира ново антитръстово разследване - този път на огромния рекламен бизнес на Google, твърдейки, че компанията може да задушава конкуренцията в технологиите за дигитална реклама, което затруднява брандовете да достигат до потребителите и издателите да финансират своето съдържание, съобщиха световните агенции.
Още по темата
Официалното разследване, което следва предварителна проверка, започнала през 2019 г., ще проучи дали Google нарушава конкуренцията, като ограничава достъпа до потребителски данни за рекламни цели, като същевременно запазва тези данни за собствена употреба, заяви Европейската комисия във вторник.
През 2019 г. ЕК започна да проверява как Google и Facebook събират, обработват, използват и монетизират данни за рекламни цели.
Разследването си сега ЕК ще насочи най-вече върху това дали Google ограничава достъпа на трети страни до потребителски данни с рекламни цели на уебсайтове и мобилни приложения.
"Услугите за онлайн реклама са в сърцето на това как Google и издателите печелят от онлайн услугите си. Google събира данни, които да бъдат използвани за нуждите на целевата реклама, продава рекламно пространство, действа и като посредник в онлайн рекламирането", отбелязва заместник-председателката на ЕК Маргрете Вестагер в прессъобщение.
"Така Google присъства на почти всички нива в снабдителната верига за показване на онлайн реклами. Обезпокоени сме, че Google затруднява конкурентни услуги за онлайн реклама", допълва Вестагер.
Каква е реакцията на компанията
Говорител на Google заяви, че компанията ще се работи конструктивно с Европейската комисия, "за да отговори на техните въпроси и да демонстрира ползите от своите продукти пред европейския бизнес и потребителите".
Принципното становище на Google, е, че конкуренцията в онлайн рекламата е направила рекламите по-достъпни, намалила е таксите за рекламни технологии и създадла повече възможности за издатели и рекламодатели.
Компанията също така казва, че издателите запазват около 70% от приходите, когато използват нейните продукти, както и че най-големите рекламодатели използват четири или повече платформи за закупуване на реклами.
Какво е рекламата за Google
Рекламата е източника на около 80% от приходите на компанията, отбеляза CNN. През първото тримесечие на годината приходите на Google в региона Европа, Близкия изток и Африка възлизат на 17 милиарда долара, което я прави вторият по важност за компанията след Америка.
Общите разходи за онлайн реклама в Европейския съюз са възлизали на около 20 милиарда евро през 2019 г. Това е бизнес, доминиран от Google и Facebook, който вече е разследван от регулаторните органи на ЕС по твърденията, че използването на данни му дава несправедливо предимство.
Google вече е изправен пред няколко антитръстови дела в Съединените щати, включително едно, заведено от федералното правителство, което обвинява компанията в налагане на незаконен монопол на пазарите за онлайн търсене и реклама при търсенията.
Френският антимонополен орган пък глоби Google по-рано този месец с 220 милиона евро "за злоупотреба с господстващото си положение" на пазара за онлайн реклама в ущърб на конкурентни платформи и издатели, припомни CNN.