Ще се превърне ли АМ "Хемус" в огромно фиаско
Забавянето при плащанията може да демобилизира строителите - да спре или забави дейността им, отбелязаха от "Автомагистрали"
Ако не се решат проблемите с инхаус договорите, магистрала "Хемус" може да се превърне в голямо фиаско. Държавата дължи 34 милиона лева с ДДС за извършени строителни дейности при строежа на автомагистрала за участъци 2 и 3.
Това стана ясно по време на посещението на заместник министър-председателя и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов на пътния възел на главен път Плевен - Ловеч, за да инспектира строежа на участъка от АМ "Хемус". С него бяха и заместникът му Явор Пенчев, както и председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Тодор Василев, съобщи БТА.
Борис Шалев от "Автомагистрали" ЕАД, ръководител на проекта за строежа на участъка, заяви пред министъра, че до края на годината е възможно да бъде пуснат в експлоатация първият участък - от пътен възел "Боаза" до п. в. Дерманци, както и завършен п. в. Плевен - Ловеч, а до средата на следващата - целият участък от п. в. Каленик до п. в. Плевен.
Вторият участък - от п. в. Дерманци до п. в. Каленик, който е най-тежък, ще бъде изграден до края на 2024 г. Лотове 4, 5 и 6 е възможно да бъдат завършени след 2025 година. За лотове 7, 8 и 9 няма готови проекти и не са започнали отчуждителни процедури.
"В момента работим с леко намалени темпове и причината е забавянето при плащанията, защото мобилизацията и демобилизация е един освен скъп, но и рисков процес. Ако държим пътните майстори без работа, имаме опасност да ги загубим", каза още Шалев. Той отбеляза, че има риск работата да спре или да се забави на някои места заради това, че държавата не си плаща извършената работа при инхаус договорите.
Министър Караджов очаква този проблем да се реши скоро. Той припомни, че е назначена външна юридическа фирма, която да обследва рисковете за държавата при различни сценарии на решението на инхаус договорите. "Хемус" е голяма мечта на българите, която прекалено дълго се забави и тя може да се превърне в огромно българско фиаско.
За да не стане това, според министъра, трябва бързо да се разплете възелът, наречен инхаус, защото "по него е заобиколена конкурсната процедура на Закона за обществените поръчки и е назначена една чисто държавна фирма да изпълнява тези работи, както и да носи цялата строителна гаранция. Това е, което мен ме смущава, каза министърът и добави - в момента държавата строи и тя носи гаранциите за построеното, но реално е наела други фирми".
Министър Караджов изрази желание текущият ремонт и поддръжката на републиканската пътна мрежа да бъдат подновени незабавно. В момента се прави само аварийна поддръжка и се създават множество опасности за безопасността за живота на всички хора.
"Другото с плащанията е фрагмент, който може да се реши и от Министерския съвет. Както каза вчера премиерът, той отдавна е в периметъра на една комисия, която прави много сериозна ревизия. Когато знаем нейните резултати, ще можем да предложим и съответните плащания", добави Гроздан Караджов.
Той поясни, че тази комисия има за задача да изследва всички сертификати, които са подадени към Агенция "Пътна инфраструктура" за минало време. Около 10 май комисията трябва да излезе с междинен или окончателен доклад.
По време на посещението си в района Гроздан Караджов и неговия екип ще се срещнат с областния управител на Ловеч Виктор Стойчев, а по-късно и с кметовете на осемте общини в областта, на която са поканени и народните представители на управляващата коалиция от региона.
Отчуждаване на имоти за магистралата
По решение на правителството се отчуждават имоти и части от имоти - частна собственост на територията на област Велико Търново, за изграждане на 33-километров участък от АМ "Хемус", съобщи миналата седмица пресслужбата на Министерския съвет. Трасето започва след пресичането с пътя Павликени - Левски, а краят му е след пресичането с пътя Русе - Велико Търново.
Имотите и частите от имоти се намират в землищата на Павликени, с. Дъскот, с. Паскалевец и с. Патреш, община Павликени, селата Дичин, Никюп и Ресен, община Велико Търново, селата Куцина, Стефан Стамболова и Полски Сеновец, община Полски Тръмбеш, област Велико Търново.
Средствата за обезщетяване на собствениците са за сметка на Агенцията "Пътна инфраструктура".