Генералният директор на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) Патрик Ки, заяви пред Би Би Си (BBC), че е "сигурен", че 737 Max на Boeing вече е безопасен за полет.

Патрик Ки изтъкна, че неговата организация "не е оставила и един камък непреобърнат" при прегледа на самолета и анализа на промените в дизайна, направени от производителя.

Самолетите от този модел бяха спрени по цял свят преди година и половина след две катастрофи, при които загинаха 346 души. Катастрофите бяха предизвикани от грешки в системата за контрол на полета.

737 Max вече получи разрешение за възобновяване на полетите в САЩ и Бразилия. Очаква се EASA да даде разрешение и самолетите от този модел да се завърнат в европейското небе в средата на януари.

След втората катастрофа (в Етиопия) EASA извърши общ преглед на дизайна на 737 Max, независимо от прегледа, предприет от американския регулатор - Федералната авиационна администрация (FAA).

Прегледът надхвърли непосредствените причини за двете катастрофи и модификациите, предложени от Boeing, каза Патрик Ки.

"Отидохме по-далеч и прегледахме всички полетни контролни системи и механизми на самолета", обясни Ки.

Целта, каза той, е да се разгледа всичко, което може да причини криза.

За да се върнат в експлоатация, самолетите от модела ще трябва да бъдат оборудвани с нов софтуер, както и да "готови" за промени в мрежите и инструментариума в пилотската кабина.

Пилотите на 737 Max ще трябва да преминат задължително обучение и всеки самолет ще трябва да премине тестов полет, за да се гарантира, че промените са извършени, както е предписано.

Американските регулатори са поставили подобни условия.

"Вече сме уверени, че това е много безопасен самолет", категоричен е след всичко това Патрик Ки.

Повечето от първоначалните дейности по сертифициране на безопасността на 737 Max бяха извършени от FAA и просто одобрени от EASA съгласно условията на дългогодишно международно споразумение между двете организации, отбеляза Би Би Си.

737 Мax бе спрян от движение през март 2019 година, след като две самолета от този модел катастрофираха и отнеха живота на 346 души в края на 2018-а и началото на 2019-а. Първият инцидент на самолета се случи през октомври 2018 г., когато самолет на индонезийската авиокомпания Lion Air падна в морето край Индонезия. Втората катастрофа бе с машина на Етиопските авиолинии (Ethiopian Airlines).

Случилото се беляза най-тежката криза за безопасността в сектора.