"Хоум офисът сред природата е добра идея, стига да бъде съчетана с кратка разходка в обедната почивка, а не стандартното придвижване с колата от вкъщи до офиса, който в случая би бил планината или морето", споделя следващият ни гост в поредицата на Dir.bg "HR кафе".

Вижте кой е той?

Казвам се Мартин Рангелов на 22 години и съм част от семейството на HRS Bulgaria от 3 години. Стартирах в компанията като стажант, без никакъв опит, а в момента съм Senior Recruitment Consultant в един от най-големите ни екипи, специализиран в подбора на персонал в сферата на търговия, продажби, логистика и различни инженерни роли.

Има ли неудобни въпроси по време на интервю?

Смятам, че не би трябвало да има такива, както за интервюиращия, така и за търсещите нови възможности. От едната страна кандидатите трябва да питат за всяко важно за тях условие и подробност от работния процес. От другата страна работодателя трябва да опознае човека отсреща добре, за да може сътрудничеството им да бъде дългосрочно.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю?

Ценните съвети са много и със сигурност различни при съответните позиции, компании и кандидати. Тези, които можем да отличим и са приложими винаги, са кандидатът да бъде подготвен за срещата и да познава компанията, с която му предстои среща, защото това винаги прави добро впечатление. Другото, което според мен е много важно, е човек да бъде уверен в собствените си способности, да не се притеснява, но в никакъв случай и да не надценява себе си.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси?

За мен лично е много важно първото впечатление, но разбира се то не винаги е задължително правилно. В работата си се срещаме с изключително голям брой кандидати и смятам, че е невъзможно да не разчитаме на първото впечатление, много важно е след това обаче да сме склонни да го променим изцяло в хода на разговора.

Какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода?

Може би това отново зависи от позицията и клиента с когото работим. В компанията сме изцяло фокусирани върху това да удовлетворим търсенето на нашите партньори, затова и за определена позиция бих предпочел по-настойчиви кандидати, но за друга - бихме имали нужда от по-спокойни хора. Мога да дам и примери за това, че фирмите често търсят търговци, които да бъдат изключително комуникативни и настоятелни в опитите си да продават, да не се отказват и винаги да търсят нови възможности. За сметка на това, при роли свързани със счетоводство и финанси е важно служителите да бъдат търпеливи, аналитични и изключително внимателни в работата си.

Кое е надделявало досега в опита ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията?

При търсене на нови таланти за екипа на компанията, за мен винаги е било по-важно желанието за развитие и придобиване на нови знания. Както споменах в началото, аз самият започнах работа по стажантска програма и зная, че всяко ново начало е плашещо, но с труд и постоянство се постига абсолютно всичко, а възнаграждението трябва да се заслужи и защити във времето. Не на последно място според мен човек трябва да обича работата си и винаги да влага всичко от себе си в нея, за да бъде успешен.

Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсвашото?

Това е сериозно предизвикателство и се изисква много внимателно анализиране на позицията и съответния кандидат. Лично аз винаги ще съм привърженик на това да се дава възможност на служителите да се развиват във времето, но при определени ситуации за съжаление това е невъзможно. След взимането на такова решение е важно развитието на служителя да се следи много внимателно и пред него да има ясна и точна програма с поставени срокове и цели за изпълнение. Само така можем да си гарантираме висока мотивация за дълъг период от време.

Какви са впечатленията ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

По този въпрос бих могъл да пиша много и винаги би било малко, за да опиша невероятната ефективност на стажантската програма в компанията. При нас непрекъснато има нови стажанти и това е така, защото просто старите биват повишавани и развивани, което винаги е началната цел. За стажантите се прави обширно входящо обучение в основните аспекти на подбора, но е много важно, че след кратък период от време започва и практическата работа, която при мен беше по един от най-големите проекти на компанията. Възможност, която в малко компании биха поверили на стажант.

Относно новата вълна от младежи, сред които съм и самият аз със своите 22 години, бих могъл да кажа, че се забелязва тенденция сред студентите да търсят сериозна и дългосрочна работа с възможност за развитие, което за мен е най-правилния подход.

Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Ковид и сега?

При нас пандемията се отрази основно в преминаването на част от процеса по подбор на персонал в дигиталното пространство, чрез извършването на онлайн срещи. Това е нещо, което със сигурност има своите позитивни страни, но за мен личните контакти си остават предпочитани, когато това е възможно. Онлайн срещите от своя страна обаче са изключително гъвкави и могат да се организират и провеждат по-бързо спрямо стандартните такива, което за мен е най-голямото им предимство.

Какъв процент от служителите ви работят в хоум офис условия?

В момента този процент е незначителен и по-скоро се случва по изключение, отколкото да е практика, което за мен е лъч светлина в посока нормализирането на ежедневието ни.

Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид?

Със сигурност сега е важно да се взимат под внимание външните фактори в много по-голяма степен, защото служителите не могат да влияят на пандемичната обстановка, но са зависими в работата си от нея.

Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Надявам се, че нещата ще се върнат към познатите ни работни места, на които аз съм привърженик. Въпреки че все по-популярни стават хоум офисите сред природата, което за мен е доста хубава идея, стига да бъде съчетана с кратка разходка в обедната почивка, а не стандартното придвижване с колата от вкъщи до офиса, който в случая би бил планината или морето.

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.