Вършейки работата си, хората трябва да виждат смисъла и резултата от нея
HR Guest представя Любомир Русанов
"Готови сме да инвестираме в обучението на хора, които горят и имат желание да се развиват при нас. Имаме такива примери, които са много успешни. В различните екипи сме взимали хора с малък или почти никакъв опит, които сме ги обучавали и в момента те са едни от най-добрите", споделя Любомир Русанов, следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".
Вижте кой е той?
Аз съм един от основателите и управител на СуперХостинг.БГ. През първите години от създаване на компанията съм организирал и участвал в почти всички процеси по подбор, въвеждане и интегриране на нови колеги в компания.
Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?
Отговорът не е еднозначен. В нашата компания държим да сме максимално открити и честни към хората, затова не смятам, че има неудобни въпроси. Най-важното за мен да бъдат изяснени очакванията още от самото начало. Относно задължителните въпроси - също не бих ги нарекъл така. Има въпроси за твърди и меки умения. Всеки кандидат е много различен и в хода на разговора използваме различни техники и въпроси, за да намерим отговора на въпроса: "Това е човекът, който търсим за дадената позиция?". Важно е да разберем повече за опита на човека и в какво той е силен, както и доколкото ще се впише в екипа, защото нашата работа е екипна и този фактор е с водещо значение.
Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?
Вероятно е възможен, не и за нашата компания. За мен е много важно кандидатът да е проявил интерес и да се е запознал с информацията за компанията в публичното пространство. Не може да отидеш на интервю, без на знаеш например какви услуги или продукти предлага компанията, без значение за каква позиция кандидатстваш.
Другият ми съвет е кандидатът да се подготви и да комуникира ясно очакванията си. Много често на интервюта кандидат споделя едно, а в последствие се оказва, че иска се развива в друго направление. Важно е също да бъде искрен и да бъде себе си. Защото всички задръжки падат още след първите седмици на реална работа. Всички работим с хора и препоръката е да няма бариери в общуването ни от самото начало.
Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?
Първото впечатление е важно, но не определящо. Важно е още в самото начало да видим ентусиазъм и желание от кандидата, да заеме позицията и да стане част от екипа. Това може да проличи още в първите няколко минути на разговора. Но има и най-различни външни фактори, които могат да окажат влияние. Например, кандидатът е попаднал в задръстване преди да дойде на интервюто, изнервил се, изглежда притеснен. В началото на интервюто ние не знаем тези фактори, но можем да си направим извод за това доколко той умее да ги изолира или обратното - податлив е на тях. Това е от важно значение за вписването на кандидатът в екипа и последващото му развитие. Разбира се, зависи много и от заеманата длъжност. По-настъпателният подход може да е както положителна, така и отрицателна черта. Ако търсим точно такъв човек, това е плюс. Същото важи и за по-спокойния подход.
Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?
Желанието за развитие. Един човек може към момента да няма нужните умения за дадена позиция, но да покаже огромно желание да се учи. Готови сме да инвестираме в обучението на хора, които горят и имат желание да се развиват при нас. Имаме такива примери, които са много успешни. В различните екипи сме взимали хора с малък или почти никакъв опит, които сме ги обучавали и в момента те са едни от най-добрите. Нашата професия е свързана с постоянно учене и развитие, както всяка друга. Според мен това е водещ фактор при подбора. Разбира се възнаграждението също е важен елемент от разговора. На първо интервю ние се запознаваме с това, какви са очакванията на кандидата и на следваща среща се обсъжда дали бихме могли да отговорим на тези очаквания.
Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?
Екипен играч, проактивен, ангажиран, лоялен.
За нас е много важно хората не просто да си вършат работата, а да виждат смисъла и резултата от нея. Нашият бизнес е такъв, че ни позволява да бъдем част от развитието на много бизнеси. Не случайно сме го написали и на нашия сайт - Ние сме номер 1, защото нашите клиенти са номер 1. Успехът на клиента е наша мисия, около която сме структурирали цялата си организация и благодарение на която ние самите растем и се развиваме.
Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?
Нямаме такива поради спецификата на бизнеса ни. Сигурността на клиентите ни е от ключово значение. Относно новата вълна, в момента преобладаващи на пазара на труда са поколението У, т. нар. съмняващи се милениали, които се отличават с по-високо образование и искат да работят това, което им доставя удоволствие и им носи удовлетворение. През следващите години обаче все по-голям дял ще заема и поколението Z - дигиталното поколение. Прогнозите са, че до 2025 година поколението Z ще съставляват по-голямата част от работната сила. Изследванията твърдят, че те са по-уверени в ролята си на двигател на промяната и възприемат икономическата стабилност като основен фактор при избора на професия. Предизвикателството тук ще бъде преодоляването в разбиранията на различните поколения, тъй като у нас в лидерските позиции масово преобладава поколението Х. В нашата компания можем да се похвалим с кадри от поколението Z и смятам, че те ще бъдат следващите лидери.
Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?
От почти 17 години вече работя в СуперХостинг.БГ. Преди да основем фирмата съм бил програмист, team-lead на програмисти, project manager. Смятам, че решението ми да стана програмист и шансът, който ми даде първата фирма, в която работих, предопредели голяма част от бъдещата ми кариера и професионално развитие.
Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?
Не бих казал, че критериите са се променили. Нашата работа винаги е била онлайн, така че единствената промяна беше да организираме екипа за работа от вкъщи. За стиковането на хората в екипите използвахме регулярни онлайн срещи, бързи канали на комуникация и разбира се време за опознаване на хората, макар и в онлайн среда. Със сигурност не е същото като живия контакт, но смятам, че успяхме да се справим. Освен общите политики, в различните екипи приложиха различни подходи за стиковане. Например - онлайн закуски, обучения по различни теми и други, които помагат за поддържането на позитивна работна атмосфера.
Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?
Стандартното работно място вече се промени. Хората промениха навиците си и ние разбираме това. Аз самият със сигурност предпочитам живия контакт за по-важните срещи. Но и свикнах с удобството на онлайн срещите за уточняване на бързи въпроси например. Най-много при нас се отрази липсата на социализация. В офиса имаме различни пространства, където хората се срещаха и общуваха. Надявам се пак да усетя тази атмосфера в най-скоро време. В зависимост от работата на всеки екип пробваме различни варианти и се адаптираме. Както казах и в началото, нашата работа е екипна и това е от водещо значение.
НАЙ
"Главболгарстрой" е избран за строителството по проекта за разширение на производството на катодна мед на "Аурубис"
Как изглежда изкуственият интелект в очите на студентите
Green Transition 4.0: Пътят към устойчиво и справедливо бъдеще
Събирачи на трюфели и гъби у нас се обявиха против промени в данъчен закон
Green Transition 4.0: Пътят към устойчиво и справедливо бъдеще
Радан Кънев предупреди, че може да връщаме пари по ПВУ заради отложената енергийна либерализация
Бюджетната комисия прие на първо четене забраната за реклама на хазарт
Парламентът улесни наемането на граждани от трети страни за сезонна работа у нас