"Вярвам, че работната среда е ключова за развитие на потенциала на даден служител. Убедена съм, че ролята на прекия ръководител е критична за това даден служител да се чувства добре на работното си място. Прекият ръководител е свързващото звено между служителя и компанията", споделя Надежда Василева, която е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Коя е тя? 

Казвам се Надежда Василева, работя в Адеко България от 6 години и заемам ролята Country Head от близо 1 година. Семейна съм с 2 деца. Завършила съм в Софийски университет бакалавърска и магистърска степен в Стопанския факултет. Имам и завършена степен Executive MBA в Cotrugli Business School. Професионалното ми развитие премина през финансов сектор като съм отговаряла за отдели Продажби, Бизнес развитие, маркетинг и изграждане на партньорства.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерий за проявен интерес към кандидата?

Въпроси от лично естество смятам, че не е удачно да се задават. Добре е да има структуриран подход при интервюиране, което означава да се покриват конкретни въпроси и теми. За мен продължителността на интервюто е до голяма степен субективен критерий за проявен интерес към кандидата.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

Препоръчвам кандидатите да задават въпроси, за да знаят в каква посока да се подготвят особено, ако подборът включва повече от един разговор. Много добра практика е да се изпращат предварително темите, които ще се покрият по време на интервюто. Винаги бих оценила кандидатите да бъдат себе си и да бъдат открити.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Опитвам се да се абстрахирам от личните ми предубеждения - било то първо впечатление, моментно настроение или някакъв коментар по време на разговора. Обикновено провеждам интервю заедно с HR Manager или пряк ръководител, за да вземем заедно най-удачното решение за екипа.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото? 

Инициативността, желанието за развитие, мотивацията за полагане на усилия и постигането на резултати са водещи в решението ми кой кандидат бих назначила. Понякога изискването за конкретен опит или умение идва като условие, тъй като няма от кого да се придобие това същото умение вътре в организацията или обема от работа е повече, за да се отдели достатъчно време да се обучи новия колега. 

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Високо оценявам кандидатите, които задават въпроси, за да вземат информирано решение за себе си дали дадената професионална възможност е техния път на развитие. Информираност, любопитство и проактивност обикновено са ми добър съветник в избора ми. Ще се радвам да виждам все повече кандидати, които имат план за тяхното развитие и са готови да го обсъждат с бъдещия си работодател - какво умеят и какво искат да научат.

Много харесвам Amy Edmondson и нейната книга The Fearless Organization. Вярвам, че работната среда е ключова за развитие на потенциала на даден служител. Убедена съм, че ролята на прекия ръководител е критична за това даден служител да се чувства добре на работното си място. Прекия ръководител е свързващото звено между служителя и компанията. Освен това в една здравословна работна среда следва да има настройка за растеж. Докато растем да можем да си кажем, че нещо не знаем и заедно да търсим начин как да се случи поставената задача. Или да потърсим помощ, или да не се притесняваме да дадем идея. Можем да питаме, за да ни се изясни каква е нашата роля в дадена задача, вместо да се настроим негативно, ако не сме на ясно откъде да подхванем работата.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кои фактори са определящи за лоялността на един служител? С какво Вие бихте опитали да задържите дългосрочно ваш служител, който пасва на културата, ценностите и очакванията на компанията?

Изграждането на по-устойчива връзка работодател-служител са взаимна отговорност и на работодателя и на служителя. Лоялният служител вярва в ценностите на компанията, вижда ги да се прилагат в ежедневието му и когато има трудност, има доверие в управлението, както и дава своя принос за стратегическото развитие на компанията.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

В агенцията за последните 2 години сме назначили над 15 стажанта като 80% от тях продължават кариерния си път при нас. Имаме много добро ниво на интерес от страна на младите таланти особено в посока подбор и бизнес развитие. Отделно веднъж в годината осъществяваме инициатива CEO for 1 month, която цели да даде възможност на 1 стажант да работи рамо до рамо с мениджмънта на компанията.

Новата вълна младежи имат техен поглед как дадена задача ще се свърши, което би могло да бъде в голям плюс за бизнеса, тъй като установените процеси често имат нужда от свежа необременена гледна точка. Много по-склонни са да поставят под съмнение статуквото, което, ако им се даде свобода, може да доведе до оптимизиране на работата и подобряване на мотивацията в екипа.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Първата ми работа на пълен работен ден беше в офис като консултант Обслужване на клиенти в пенсионен фонд. Имах само около 2 години опит и ми дадоха възможност да бъда тийм лийд в подразделение на банка за кредитни карти - не ми беше лесно да управлявам хора, направила съм всички очаквани грешки за един неопитен мениджър. В следващите ми 3 роли като Мениждър Продажби, Мениджър Развитие на Клонова мрежа и Регионален мениджър развивах уменията си да ръководя 2 нива на екипи, да отговарям за бизнес стратегия и да координирам цялостна оперативна дейност за дадена територия. След завършването ми на програмата в Cotrugli Business School бях убедена, че искам да се развивам в HR и няколко години търсех моята възможност - тя дойде в лицето на настоящата ми компания.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на COVID?  Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

COVID ни даде възможност да разберем и да докажем на себе си, че можем да осъществяваме бизнес и от дистанция. Смятам, че след COVID сме по-готови да чуем желанията на кандидатите и те са по-смели да поставят своите изисквания. Екипният дух и позитивната работна среда при нас са микс от няколко елемента - стремим се да развиваме нашите мениджъри, за да са наясно с тяхното влияние върху екипите си, важно е да имаме ясна бизнес стратегия и всеки колега да вижда своя принос в общата картинка. Разбира се разчитаме и на тиймбилдинг инициативи, в които да се забавляваме заедно и да общуваме в неформална среда.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Работим с хибриден модел, както и имаме гъвкаво работно време в зависимост от ангажиментите ни. Ежедневно работим с над 300 компании в няколко бизнес направления - подбор, времена заетост, аутсорсинг, обучения и оценка на персонала. Близостта до нашите клиенти и кандидати е част от стандартите ни на работа за ефективни партньорски взаимоотншения.