Как Лидл България успя да се утвърди като предпочитан работодател в ритейла сред българските студенти и печели редица награди за своите политики, свързани с многообразието и приобщаването?

Какво мотивира поколението Z? Какви са техните очаквания от работодателя и има ли компании у нас, които успешно да отговарят на тези въпроси? Лидл България се стреми да го прави. И не само отговаря, но и задава нови стандарти в сферата на човешките ресурси, като печели редица награди за своите иновативни практики. Дори цифрите да говорят сами за себе си, зад сухите статистики стоят човешките истории на младите хора, които намират мястото си в екипа на Lidl.

От лятно приключение към любима уикенд работа в Lidl

Денис Кираджийски, студент по медицина, участва в лятната практикантска програма на Lidl, преди да влезе в университета. Описва преживяването си като "лято, изпълнено с прекрасни емоции и хубави спомени".

снимка: LIDL

Втори път избира Lidl за свой работодател след като стартира академичната си подготовка във Факултета по медицина на СУ "Св. Св. Климент Охридски". Възможността да работи през уикенда му помага да съчетава ученето с постигане на финансова самостоятелност. След края на първата година в университета, директно се включва в стажантската програма на компанията, за да затвърди приемствеността на знанията и придобие професионален опит, работейки по проект за здраве и безопасни условия на труд в компанията.

От практикантка през стажантка до успешен комуникатор

Пътят на Адриана Андреева е друг пример за успех - не само за това как Lidl инвестира в младите, но и как поколението Z може да гони целите си, когато са достатъчно вълнуващи. Започвайки с практикантска програма, Адриана добива ценен опит в магазина. На следващата година кандидатства и за стажантската. Влиза в отдел "Корпоративни комуникации", където прекарва два пълни месеца и усвоява специфични умения в реална работна среда. "Именно защото започнах трудовия си стаж в Lidl знаех, че ще ми бъде интересно." Днес тя е решена да остане в света на комуникациите, вдъхновена от стажа си в Lidl: "Бих препоръчала стаж в PR отдел, защото колегите ми филолози все още не осъзнават, че могат да бъдат полезни и в корпоративната среда. Бих им препоръчала Lidl, защото вярвам в компанията и знам, че всеки би научил много от работата тук."

снимка: LIDL

Предпочитан работодател сред студентите

Неслучайно и други връстници на Адриана споделят подобно мнение. Успехът в привличането на млади таланти бе награден с редица златни отличия в престижни работодателски конкурси през тази година, а Lidl бе отличен и сред любимите работодатели на студентите в България. Той бе единствен ритейлър в топ 10 на класацията за най-предпочитани работодатели у нас от независимото проучване Graduate Survey, проведено сред 10 000 студенти от 51 университета в България.

Гъвкавост, многообразие, приемане

Но какво търсят младите при избора си? Оказва се, че едно от най-важните неща за Gen Z e да се чувстват свързани с ценностите, които компаниите изповядват. Според редица проучвания при избор на работодател все повече представители на поколението Z се интересуват от баланса работа-личен живот и ценностите на компанията. Заплащането и възможността за кариерно развитие, разбира се, също са важни за тях, но на преден план излиза и едно много важно изискване: дали компанията има политики по отношение на многообразието, равнопоставеността и приобщаването. Поколението Z очаква техните работни места активно да отразяват тези ценности, сочи проучването Diversity and Inclusion на McKinsey & Company, което анализира 1000 компании в 15 държави. А работодателите, които вече са предприели стъпки в интегрирането на тези политики, започват да виждат реален резултат.

снимка: LIDL

Палитра от възможности

Такъв е примерът на Лидл България от последната седмица, когато ритейлърът спечели признание за работата си в областта на многообразието, равнопоставеността и приобщаването в Националните награди на Съвета на жените в бизнеса в България 2024. Проектът "Lidl Палитра" бе отличен в категория "Вдъхновяваща инициатива за интеграция на младите хора и реализиране на потенциала им в България". Ключово направление в него са именно програмите, насочени към приобщаване на поколението Z, както и на младежи от ромски произход към пазара на труда.

В рамките на "Lidl Палитра", проектът "Lidl Таланти" развива младежки програми за ученици и студенти в различна възраст. Като например практикантската програма за пълнолетни ученици, чрез която и Адриана и Денис започват своята първа работа. Стажантската програма пък им дава възможност - на тях и на всички, които вече са студенти, да натрупат ценен опит по специалността, като работят по конкретен проект под ръководството на ментор. Следващата стъпка е трейни програмата - за завършили студенти без професионален опит, които могат да започнат своето успешно професионално развитие в компания ТОП работодател.

Усилията на Лидл България за приобщаване на младите хора към пазара на труда са дългосрочни и ежегодно разширяват обхвата си. На преден план се отличават и програмите за приобщаване на младежи от ромски произход, които Lidl развива в партньорство с Фондация "Арете" като осигурява 15 стипендии за обучение на ромски младежи; провежда семинари за кариерно ориентиране за младежи от общността в партньорство с НПО и подкрепя летни лагери и благотворителни концерти на фондацията.

100% биха избрали да работят тук

В резултат на всички дейности личните истории на Адриана и Денис придобиват все повече плътност. Особено когато зад тях стоят подобни награди или сериозни цифри. В последното измерване на удовлетвореността от младежките програми се вижда ясна тенденция: 93% от практикантите и 96% от стажантите споделят, че биха препоръчали двете програми на свои връстници, а 100% от стажантите заявяват, че биха избрали Lidl за свой работодател.

Съдържание на: LIDL