Правилният икономически стимул е признанието за служителя при добре свършена работа
HR Guest представя Ивайло Господинов - управляващ съдружник във фонда за дялово инвестиране Black Peak Capital
"Служителите са лоялни, когато чувстват правилно отношение към тях и имат възможност да се развиват. Задържаме хората си най-вече като ги правим съпричастни към общия успех. Хората имат нужда да им се дава отговорност и да са "собственици" на определени сделки, процеси или политики. Така те са свободни да взимат решения, да се развиват и да се чувстват необходими, да знаят че прогреса на организацията произтича от техните усилия и от тяхната инициатива. Разбира се, към всичко това е важен и правилния икономически стимул, и като цяло признание за добре свършена работа", споделя Ивайло Господинов, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".
Кой е той?
Казвам се Ивайло Господинов и съм съосновател и управляващ съдружник във фонда за дялово инвестиране Black Peak Capital, основан през 2014 г. Фондът, по мандат, инвестира в малки и средни предприятия в 5 държави (България, Румъния, Сърбия, Хърватска и Словения). Инвестициите са посредством увеличение на капитала и може да достигат размер до 15 млн. евро в една компания. През последните 15 години основно съм се занимавал с инвестиционно банкиране и сделки по сливания и придобивания предимно в България, но и в региона. Бил съм управляващ директор на Raiffeisen Investment (the M&A arm of Raiffeisen Bank International) а професионалната ми кариера започва през 1997 г. в одиторската компания Arthur Andersen. Завършил съм Portsmouth University, бакалавър по бизнес администрация. Имам множество професионални квалификации. Преподавал съм на студенти - Корпоративни финанси и Международно счетоводство. Водя лекции по аспекти на оценки на компании и структуриране на сделки и инвестиции. Ментор съм на млади компании.
Лично аз не съм почитател на неудобните въпроси, макар че в много случаи такива се задават. Предпочитам да организирам интервюто като отворена и честна дискусия, в която разговора плавно се прехвърля от тема в тема, така че да разбера до колко един кандидат пасва на нашата организация, екип и култура. За мен е много важно да открия тези ценности и качества, които смятам че ще бъдат от значение и ще добавят стойност към изградената структура и ще помогнат за нейното позитивно развитие. Има задължителни въпроси, които аз задавам около опит и квалификация за да преценя до колко кандидатът отговаря на отворената позиция и характеристика на длъжността.
Обикновено един час е достатъчен за първо интервю, но при интересна дискусия продължителността често надхвърля това определено време. Разговора може да стане задълбочен и тогава е необходимо да се отдели повече време. По този начин човек научава много за един кандидат. Аз много често изисквам от кандидатите да разкажат с примери за нещата които са работили, с какви ситуации са се сблъсквали, и какви решения са взимали за да преодолеят определени трудности. Когато наемаш кандидат за ръководна позиция, ние провеждаме серия от интервюта, като всяко отделно интервю е тематично и има конкретен обхват. Това ни дава възможност за задълбочен анализ и по-обективна преценка за уменията на дадения кандидат.
Бих препоръчал на кандидатите да се подготвят за интервюто, като се информират за дейността на фирмата в която кандидатстват и какви са изискванията към съответната отворена позиция. Също така да помислят с кои свои качества ще помогнат на работата и как ще работят със съществуващия екип. Подготвените кандидати дават правилни примери от своята предишна работа и опит и много им помага ако покажат неща които са писали или изработвали. Понякога изискваме кандидатите да представят финансов модел за определена инвестиция за да преценим колко задълбочени са познанията им в тази определено техническа сфера. Харесвам подготвените кандидати, които задават въпроси за естеството на работата и как биха могли да помогнат организацията да създаде повече стойност в това което прави. Впечатляват ме хора, които си позволяват да направят разни препоръки имащи отношение към дейността на дружеството и изобщо тези, които имат визия за тяхното дългосрочно развитие в професионален план.
Аз предпочитам по-спокойните кандидати, с тях се води по-приятен разговор и интервюто е по-добре структурирано. Първото впечатление е важно винаги и това важи и за двете страни. Всеки се старае да се покаже в добра светлина и обикновено се подготвя да направи добро първо впечатление. Конкретно, нашата професия изисква основно работа с хора и впечатлението винаги е много важно. Моментното настроение не трябва да е фактор при воденето на едно интервю. Хората трябва да подхождат отговорно и ако не са в настроение да водят разговор, по-добре да отложат интервюто. В тези неща емоцията не винаги помага и може много да навреди и да създаде грешно първо впечатление. Понякога даден кандидат подхожда с излишен ентусиазъм и обикновено обърква интервюиращия, така че аз лично не бих се водил от тази емоция. Когато ние наемаме нов член на екипа винаги се водим от това партньорството да е дългосрочно. Понякога водим серия от интервюта за да преценим кой кандидат пасва на-добре за позицията, екипа, културата, ценностите, хоризонта на развитие. Държим всеки член от екипа да поговори с кандидата и да каже какво му е направило впечатление.
Все по-често надделява желанието за развитие. Компенсацията е важен елемент, но в никакъв случай основния. Хората, които кандидатстват при нас търсят развитие и отговорност, искат да бъдат част от един добър екип и искат да се учат от натрупания опит. Хората търсят предизвикателство, голяма част от нашите кандидати го казват още на първа среща.
За водеща позиция не бих направил компромис, просто рискът е много голям, ако не направиш добър подбор на кандидата. За начинаещи кадри е възможно да предпочета някой по-неопитен но с потенциал. Човек с желание се учи много бързо а това е много важно за мен. Също така за мен е важно да разбера ценностите в които един кандидат наистина вярва.
Ние търсим да назначим отговорни и способни хора, с желание за работа и развитие, самоинициативни по отношение на работата и задачите, и да бъдат отборен играч.
Впечатляват ме:
· Честни и открити хора
· Работливи и знаещи
· Хармонични, приемащи и друго мнение
· Инициативни
Може би най-важните корпоративни ценност за нас са професионализъм, екипен играч, интегритет, честност и отговорност, както и амбиция за развитие и учение.
Служителите са лоялни, когато чувстват правилно отношение към тях и имат възможност да се развиват. Задържаме хората си най-вече като ги правим съпричастни към общия успех. Хората имат нужда да им се дава отговорност и да са "собственици" на определени сделки, процеси или политики. Така те са свободни да взимат решения, да се развиват и да се чувстват необходими, да знаят че прогреса на организацията произтича от техните усилия и от тяхната инициатива. Разбира се, към всичко това е важен и правилния икономически стимул, и като цяло признание за добре свършена работа.
Ние всяка година взимаме стажанти да ни помагат. Доста хора кандидатстват, но при нас има място за един или двама. Аз мисля, че е добра практика да предаваме знания на младите хора, така помагаме и на обществото. Нашите програми включват и елемент на обучение, учим стажантите на спецификите на нашата работа и отзивите са отлични. Стажантите много харесват и практическите задачи, където наистина се докосват до работата на един инвестиционен фонд, виждат процесите и подхода при работата. Учим ги на добри практики. Във времето помогнахме на много стажанти да започнат работа в престижни компании. Младежите, които идват от университетите са различни, но всички искат да се развиват, знаят добре какво искат, задават въпроси и са доста прилежни в работата която им даваме.
Връщайки се назад във времето си мисля, че не искам да променям нищо. Първата ми сериозна работа започна в Andersen през 1997 г. Това бяха едни много трудни икономически времена за България, където предлаганата работа беше оскъдна и почти само в държавния сектор. Тогава аз кандидатствах на много места, но без резултат. Arthur Andersen, беше най-могъщата консултантска компания, международна и с може би най-високите стандарти и изисквания към служителите си. Подадох документи, но не се надявах. Поканиха ме на интервю и впоследствие ми предложиха работа. За интервюто се бях подготвил много добре и след второто интервю ми предложиха да стана част от одиторския екип. Убеден съм, че е имало и по-квалифицирани кандидати, но разликата беше в това, че аз се бях подготвил и оставих отлично впечатление. Този момент е много важен за моята кариера и ми даде много дълъг хоризонт и задълбочена квалификация. Следващия важен момент е през 2006г., когато кандидатствах за позицията Управляващ директор на Raiffeisen Investment за България. По това време вече имах доста опит зад гърба си и от 5 кандидати успях да се преборя за тази позиция. Нивото беше различно, знаех какво се търси и се представих много добре. Впечатлих ги с цялостни познания за нашата индустрия и очертах стратегия към която бих се придържал.
Определено пандемията оказа влияние на работата на колектива. В настоящия момент ние се стараем да проявяваме повече гъвкавост по отношение на начина на работа и мястото на работа. Оптимално работата в офис е по-ефективна, тъй като екипа може да комуникира и да работи заедно. При съвременните телекомуникационни технологии нашата работа може да се извършва реално от всяка точка на земното кълбо. Тъй като работата изисква много командировки в България и в чужбина всеки член на екипа пътува всеки месец и с оглед на това се стремим определена част от времето все пак да събираме хората в офиса за да може да се изговаря прогреса по задачите и плана. Нашата работна култура не следи за стриктно спазване на работно време, акцента пада върху навременното приключване на определена задача, сделка и всичките активности около този процес. Всеки член има определена отговорност и много често сам движи всички аспекти на определен мандат. Всеки понеделник се събираме на работна среща за да изговорим напредъка, проблемите, инициативите, идеите и какви решения трябва да се вземат. Този начин на работа за момента е една успешна формула, но аз като ръководител винаги търся обратна връзка от екипа как да подобрим определени елементи.
Ние имаме модерно виждане за това как да сплотяваме екипа и следваме всички добри решения в тази посока.
· Добра работна атмосфера и комфортен офис
· Ефективност чрез дигитализация на процеси, използване на водещи технологии
· Професионална квалификация и обучения
· Разнообразие в работата и ротация
· Най-вече позитивно отношение, и взимане под внимание на препоръки от екипа
· Прозрачност при взимане на решения
Въвели сме хибриден модел, работа в офис и от вкъщи. Работодателите трябва да са прогресивни и да наблюдават новите тенденции и изисквания на хората. В сферата в която работим аз лично не очаквам някакви драматични промени по отношение на работното място. По-скоро вярвам че ще продължим да водим гъвкава политика, тъй като тя дава добри резултати за екипа.
НАЙ
Колко внасят и получават държавите от бюджета на ЕС?
Постигнат е пробив в преговорите във "Фолксваген" - няма да се закриват заводи
Със заплати от 10 000 лв. магистратите настигат най-високопроизводителните и иновативни сектори
Франция присъедини ядрен реактор към електропреносната си мрежа за пръв път от 25 г.
Колко внасят и получават държавите от бюджета на ЕС?
Постигнат е пробив в преговорите във "Фолксваген" - няма да се закриват заводи
Със заплати от 10 000 лв. магистратите настигат най-високопроизводителните и иновативни сектори
Франция присъедини ядрен реактор към електропреносната си мрежа за пръв път от 25 г.