"Смятам, че е изключително важно хората да се сблъскат с истински проекти и ситуации максимално рано. Наскоро създадохме вътрешен Innovation hub, който дава възможност на служителите да създадат свой собствен продукт и с наша подкрепа да го превърнат в успешен бизнес", споделя Мартин Марков, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Казвам се Мартин Марков, завършил съм средното си образование в ТУЕС, като малко след завършването с Ралица Иванова и Деян Геновски основахме Appolica. В началото основната ни дейност беше разработка на мобилни приложения. През годините работихме в различни индустрии и с различни по размер компании като видяхме че това, което ни вълнува най-много е да помагаме на стартиращи компании да създават продукти, които хората харесват и искат да ползват.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Няма задължителни въпроси, които задавам. По-скоро се опитвам интервюто да е приятелски разговор, на който всяка от двете страни да разбере повече за отсрещната, за да разберем дали възгледите ни съвпадат и това да бъде основа за едно добро сътрудничество.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

Най-важното е човекът да бъде себе си и да отговаря на въпросите по начина, по който мисли, а не по този, който отсрещната страна очаква. Ако се опитате да заблудите интервюиращия по време на интервюто, това ще изиграе лоша шега за дългосрочните ви ангажименти и често това води до бърза раздяла. Хубаво е да се даде контекст за интервюто, за да се провери дали кандидатът ще си "направи домашното" и ще покаже, че наистина има желание да заеме позицията.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Не мисля че първото впечатление играе голяма роля в самия процес.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Винаги е желанието за развитие. В опита ни досега сме видели, че правилната мотивация, желанието и целеустремеността превъзхождат многократно моментните възможности на даден човек.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Мотивация, постоянство и амбиция. Ако кандидатът харесва работата си и това, което прави той много бързо придобива нови качества и се интегрира в компанията. Най-важните ценности, които възпитаваме в компанията са проактивност, иновация и чувство за собственост. Работейки с различни стартъпи това е ключово в успеха на доставяните от нас услуги

Кои фактори са определящи за лоялността на един служител? С какво Вие бихте опитали да задържите дългосрочно ваш служител, който пасва на културата, ценностите и очакванията на компанията?

С възможностите за развитие вярваме, че всеки трябва да получава подкрепата да постига повече и преследва мечтите си и това са нещата, които се опитваме да осигурим в компанията. На скоро създадохме вътрешен Innovation hub, който дава възможност на служителите да създадат свой собствен продукт и с наша подкрепа да го превърнат в успешен бизнес.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Като бивши ученици на ТУЕС си партнираме с тях от дълги години в това да осигуряваме стажове на учениците в 11 клас. За нас това е работещ модел, който ще следваме и за в бъдеще.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Ключово за мен е, че започнах работа в индустрията много рано, още докато бях ученик в 10 клас. Смятам, че е изключително важно хората да се сблъскат с истински проекти и ситуации максимално рано. Това, което ми е липсвало в началото, са бизнес уменията и може би бих насочил хората успоредно с усвояване на технически умения да наблегнат малко и в посока да разбират бизнеса.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Не мисля, че има някаква промяна, залагаме на много събития и инициативи, които да събират хората.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

В нашата компания имаме хибриден модел на работа още от основаването, така че в този ред на мисли нищо не се е променило. Вярваме, че за да са продуктивни хората те трябва да имат време заедно на една локация, като това влияе добре и на тяхното ментално време. Ценим също така и гъвкавостта - затова мисля, че хибридния модел на работа ще е този, който ще се запази и в бъдеще.