Преди година и половина Dir.bg даде старт на своята платформа за търсене и предлагане на студентски стажове "Идеалният кандидат".

В рубриката "Ловци на таланти" ще ви запознаваме със специалисти в подбора на таланти, които са отговорни за процеса на откриване им и внедряването им в компаниите, които представляват.

"Младите хора не трябва да забравят, че никога не е късно за кариерна промяна и че пътят, които са избрали, винаги може да прави завои. Не е провал да се откажеш от професията, за която си учил. Човек за да знае какво му харесва, трябва да опитва и да вярва на процеса", споделя пред Бисер Кунчев следващият гост в рубриката "Ловци на таланти" Зорница Паунова.

Коя е тя?

Казвам се Зорница Паунова, на 37 години от град София. Завършила съм Психология и съм специализирала когнитивна наука в Унгария. В момента съм част от екипа на SolarEdge Technologies, лидер в своята сфера на пазара. Ролята ми е HR Business Partner и отговарям за целия жизнен цикъл на един служител. В свободното си време обичам да пътувам по света и постоянно мисля за следващата дестинация.

Разкажете ни повече за Вашата позиция в компанията? В какво се състои работата Ви? Какви качества трябва да притежава един служител в отдела "Talent acquisition"?

Моята позиция обхваща почти всички аспекти на човешките ресурси, включително и подбора на персонал. За мен ключово е една такава роля е социалната интелигентност, комбинирана с критично мислене и разбира се умения за комуникация, приоритизиране и способност за работа под напрежение и с изключително кратки срокове и високи цели. Много важно е човек да съумее да усети "пулса" на организацията, за която работи и да се синхронизира с него.

Какъв е профилът на идеалния кандидат за вашата компания, за да бъде приет за талант?

Идеални хора няма, съответно няма и идеални кандидати. Има такива, които имат достатъчно на брой качества, които позицията изисква. "Идеалният кандидат" е различен за всяка роля, но едно е общовалидно за мен, без значение от компанията и то е да покрива поне на 70-80% от изискванията и да има достатъчно желание и потенциала да развие останалите 20-30%.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое според Вас е най-важно за изграждането на един талант - семейството, приятелската среда, образованието, хобитата и интересите му, желанието му за развитие, иновативността в мисленето му, очакванията му за настояще и бъдеще? Какво друго можем да добавим, може би това са меките умения?

Несъмнено средата има огромно влияние, но има и голяма доза вродени качества. Nature vs. nurture теорията за мен е приложима и тук. Има меки умения, ключови за дадена роля, които не са от никакво значение за друга, тъй че за всеки влак си има пътници.

Колко важно е за Вас първото впечатление през време на интервю?

Първото впечатление е необходимо, но не е достатъчно. Опитът ми показва, че лошото първо впечатление много, много рядко се оказва погрешно.

Снимка: Личен архив

Следвате ли строго установен протокол и стъпки при провеждането на едно интервю или то се развива в много различни посоки, според отговорите на самия кандидат?

Много зависи от позицията - дали е експертна с индивидуален принос, дали е мениджърска, какви са изискванията, дали е технически ориентирана, изискваща структурирано интервю и конкретни стандартизирани въпроси и т.н.

Колко време е необходимо, за да разберете дали Вашият избор е бил правилен? Смятате ли, че понякога допускате и грешки?

Грешки със сигурност се допускат, това е част от процеса. Отново е индивидуално за всяка роля, но между 3 и 6 месеца са достатъчни, за да разберем дали човекът върви в правилната посока. Понякога грешките са поправими, по някога не, но това помага следващия път да направим по-правилен избор.

Възнаграждението или възможностите за развитие преобладават в очакванията на младите ни таланти?

Комплексно е, но тенденцията е най-младите кандидати да се водят предимно от възнаграждението, в което няма нищо лошо. В крайна сметка това са хора, на които тепърва предстои да разберат "какви искат да станат, когато пораснат".