"Във времето научих най-важния урок - ако човек иска да реализира свой бизнес, трябва да се постави в ролята на отсрещната страна, така че тя да чуе това, което иска да й се продаде, а не това, което ти искаш да продадеш. Това правило е приложимо за всеки бизнес, както и за всички отношения в обществото", споделя Георги Димитров, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Кой е той?

Казвам се Георги Димитров, професор съм по Право на Информационните Технологии, дългогодишен адвокат по тази интересна сфера на правото и създател на Адвокатско дружество "Димитров, Петров и Ко.". Учредител и председател на Съвета на директорите на "Евротръст технолъджис" АД - компания за електронна идентификация, електронни подписи и цялостни решения за дигитална трансформация. Също така, съм и председател на неправителствена организация, която отново работи в сферата на правото и технологиите - Фондация "Право и Интернет". Трите организации са понастоящем работодател на над 120 човека.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Продължителността на едно интервю не е критерий дали имаме интерес към даден кандидат, а по-скоро представянето му и способността да покаже търсените от нас умения и качества. Случвало се е с кратко структурирано интервю да добием достатъчна представа за кандидата и да проявим интерес към него.

Разбира се, че има неудобни въпроси - никой не се чувства комфортно да разказва за неуспехите си или защо например се е разделил с предишен работодател. Но тези въпроси са полезни, за да получим информация как даден кандидат би се справил в трудна ситуация, какъв е неговия начин на работа, къде е зоната му на комфорт, как и способен ли е да посреща предизвикателства, може ли да поема отговорност и да се учи от грешките, които са неизменна част от всеки процес. За нашия екип е важно да добие представа каква е основната мотивация на кандидата, за да се развива, дали това е средата на работа, финансовите параметри, желанието за издигане в йерархия и прочие.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

Според мен предварителната подготовка никога не е излишна и смятам, че това е най-добрият начин човек да се чувства по-уверен и спокоен по време на интервю. В днешно време достигането до информация е изключително лесно и само с няколко клика можем да получим достатъчно детайли за компанията и хората в нея. Моят съвет е преди интервю направете кратко проучване, коя е фирмата, с какво се занимава тя, какви хора работят там. След това направете съпоставка по какво съответната компания се различава или доближава до вашите собствени желания, амбиции и умения. Това ще ви даде добра основа, с която да покажете на интервюиращия реален интерес към позицията.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Както в бизнеса, така и по време на интервю първото впечатление винаги има значение и за двете страни - на интервюиращия и интервюирания. Нашият екип е напълно наясно, че първите срещи с нов работодател могат да бъдат много плашещи за някои кандидати и не винаги те успяват да покажат максимума от себе си поради притеснение. В такива случаи, основната мисия на нашия HR екип, е да предразположи кандидата да се чувства комфортно и да му даде заслужено поле за изява. Моментните настроения и субективната оценка не са критерии, които имат място в бизнеса и като професионалисти всички ние трябва да се стараем да ги овладяваме.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

В етапа на развитие на компанията, в който се намираме в момента, бих казал, че сериозно бихме преосмислили да назначим кандидат, който отговаря на условията, но няма желание за развитие.

Ние сме малък екип и работим в динамична и постоянно променяща се среда, в която "мисленето извън кутията", любопитството, креативността и трупането на нови знания са част от ДНК-то ни.

Evrotrust е част от така наречената дигитална революция, която изцяло променя бизнеса, такъв какъвто го познаваме. Поради това, при нас мястото си намират именно хората, които имат не само знанията, но и желанието да изграждаме, да се развиваме и да растем заедно.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

За нас всеки един кандидат е индивидуален, притежава собствени умения и силни страни и поради тази причина прилагаме персонален подход при всяко интервю. Като цяло екипът ни се отличава с качества като отдаденост, самоинициатива, желание за развитие и придобиване на нови знания.

Кои фактори са определящи за лоялността на един служител? С какво Вие бихте опитали да задържите дългосрочно ваш служител, който пасва на културата, ценностите и очакванията на компанията?

Смятам, че в основата на изграждането на лоялност стоят споделянето на обща визия за развитието на компанията, изграждането на доверие и желанието да вървим в една посока. Поддържането на продуктивна, мотивираща среда за работа с ефективна комуникация и добър лидерски пример са ключови фактори за постигането на успехи и задържането на кадри. Ако визията и очакванията ни се разминат, различните материални или нематериални стимули рядко биха имали някаква тежест.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Към момента не сме въвеждали стажантска програма в компанията, но имаме огромното желание да осъществим такава в близкото бъдеще. За нас би било удоволствие да споделим натрупан опит и ценни съвети, с цел да развием потенциала на тепърва прохождащи младежи в професионалната сфера.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Започнах работата си като редови служител в компания за каталожна търговия. Тогава за мен това беше уникална възможност да придобия опит като търговски агент, набирайки рекламодатели и компании, които да се включват в каталога на фирмата. През първите месеци неуспехът беше монументален. Впоследствие започнах да се вглеждам и да анализирам как го правят моите шефове, които имаха почти 100-процентов успех. Там научих най-важния урок - ако иска човек да реализира своя бизнес, трябва да се постави в ролята на отсрещната страна, така че тя да чуе това, което иска да й се продаде, а не това, което ти искаш да продадеш. Това правило е приложимо за всеки бизнес, но и за всички отношения в обществото. В този ред на мисли, нищо не бих променил, ако мога да се върна назад във времето. В крайна сметка, сегашният опит е резултат от неуспешни опити в миналото, които са допринесли за изграждането ми в настоящето. Един от ключовите моменти в моята кариера беше решението ми да остана да работя и живея в България, когато имах покана да се присъединя към голяма чужда кантора в чужбина. Умението да водя свой бизнес е резултат именно от това ми решение. Друг важен момент за мен беше решението да създам настоящата компания заедно с група близки приятели и бизнес сътрудници. Смея да кажа, че по време на тези връхни точки ми се налагало да прилагам съчетание от знания и умения, които съм придобил още в самото начало на моята кариера.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

При нас дистанционната работа не беше новост и условията на Ковид не наложиха промени при критериите за оценка на служителите. Сферата, в която работим, предполага възможност за напълно отдалечена работа, но разбира се социалните контакти по време на пандемията липсваха на всички ни. Щастливи сме, че изграждаме сплотен екип и позитивната атмосфера е част от ежедневието ни. Стараем се регулярно да организираме различни мероприятия, както в офиса ни, така и извън него, в които освен да се забавляваме се стремим и взаимно да подкрепяме изявата на различни скрити таланти и хобита на нашите колеги.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Опитът ни до момента доказва, че продуктивността на екипа не зависи от присъствието или не в офисната среда, затова сме въвели и хибриден модел на работа. Предоставянето на свобода откъде да работим е съвсем естествено, предвид различните нужди на хората ни и техните ежедневни задачи. Като компания, която подпомага дигитализацията на бизнеса, ние сме пример за това, че можем да работим ефективно само на един клик разстояние. Според мен по-важният въпросът е - създали ли сме достатъчно комфортна и продуктивна работна среда която хората да предпочитат за извършване на служебните си задачи? През последните няколко години се наложи бизнесите да обърнат повече внимание на тази тема и работните пространства да се трансформират, отговаряйки на нуждите на хората.