Служителите в Австралия вече могат да игнорират имейли и обаждания в извънработно време
Проучване на Work Talent показа, че у нас всеки трети смята, че трябва да има ясни граници между работно и свободно време
Служителите в Австралия вече могат да игнорират служебни вмешателства извънработно време, благодарение на нов закон, който цели да ограничи прокрадването на служебни имейли и обаждания в личния живот на хората, пише Ройтерс (Reuters).
Още по темата
Новото правило, което влезе в сила в понеделник (26 август), означава, че служителите в повечето случаи не могат да бъдат наказвани за това, че са отказали да четат или отговарят на установени от работодателите им контакти извънработното време.
Поддръжници на реформата казват, че законът дава на служителите увереността да не отговарят на имейли, текстови съобщения и обаждания по време на почивката им - тенденция, която се ускори, след като пандемията от COVID-19 разбърка разделението между дома и работата.
"Преди дигиталните технология нямаше вмешателства. Хората се прибираха вкъщи в края на работния ден и нямаше контакт с тях, докато не се върнат на следващия ден", казва пред Reuters Джон Хопкинс, доцент в Технологичния университет Суинбърн.
"Нормата в световен мащаб в момента е да получавате имейли, SMS-и и телефонни обаждания извънработно време, дори когато сте на почивка."
Австралийците са полагали средно по 281 часа неплатен извънреден труд през 2023 г., сочи проучване на Australia Institute, което оценява паричната стойност на този труд на 130 млрд. австралийски долара (88 млрд. долара).
Промените добавят Австралия към група от около 20 държави, най-вече в Европа и Латинска Америка, които имат сходни закони.
Пионерът в тази сфера, Франция въведе подобни правила през 2017 г., а година по-късно глоби компанията за борба с вредителите Rentokil Initial с 60 000 евро за това, че изисква от служител постоянно да следят телефоните си.
Рейчъл Абделнур, която работи в рекламната сфера, казва пред Reuters, че промените ще ѝ помогнат да се "изключва" от работата в отрасъл, в който клиентите често са с различно работно време от нейното.
"Мисля, че е наистина важно да има такива закони. Прекарваме прекалено много време свързани с нашите телефони и имейли и мисля, че досега беше трудно човек да се изключи от работата си", казва тя.
В кои случаи служителите могат да отказват?
Правилото още позволява на работодателите да се свързват със своите служители, за да се погрижат за извънредни случаи и при длъжностите с ненормирано работно време, които могат да откажат да отговорят само, ако имат основателна причина за това.
Това ще се определя от Комисията за справедлива работа (FWC) на Австралия, която трябва да вземе предвид длъжността на служителя, личните обстоятелства и как и кога е бил осъществен контакт с него.
Тя разполага с правомощията да издава заповеди за прекратяване на противоправните действия, а неспазването им може да бъде последвано от глоби в размер на до 19 000 австралийски долара за служители и до 94 000 австралийски долара за компании.
Според работодателската организация Australian Industry Group обаче неяснотата относно това как ще се прилага правилото ще създаде объркване сред шефове и служители. Работата ще стане не толкова гъвкава, а по този начин ще бъде забавена икономиката, казват още от организацията.
"Президентът на Австралийския съвет на трудовите синдикати, Мишел О'Нийл казва, че предупреждението, което е включено в закона, няма да пречи на основателните молби към служителите. То обаче ще направи така че служителите да не плащат цената за лошото планиране от ръководството на компанията", каза тя.
О"Нийл дава пример със служител, който е приключил работната си смяна в 12 часа през нощта, но е получил съобщение 4 часа по-късно, че трябва да се върне на работа до 6 часа сутринта.
"В днешно време е толкова лесно да се установи връзка със служителие, вече не се прилага здравия разум", казва тя. "Смятаме, че това ще накара шефовете да спрат и да се замислят дали наистина трябва да изпратят този текст или имейл."
Къде е България?
Преди няколко месеца DIR.BG и WorkTalent.com също попитаха в анкета българските потребители дали трябва да отговаряме на мейли на колеги или ръководители в извънработно време. Резултатите бяха красноречиви - близо 1/3 (32%) са на мнение, че извънработното време е "наше лично време и не биха отговорили".
Според останалите резултати - 19% са "За", ако темата не търпи отлагане, докато пък 17% споделят, че биха отговорили, само ако е необходимо. Други 14% казват, че слагат ясни граници, за да се знае предварително, а 11% отговарят положително, ако темата е важна и не търпи отлагане. С най-малко подкрепа са дали, че биха го направили, ако от това зависят собствените им задачи (3%), 2% биха, но не всеки, а други 2% са на мнение, че понякога изглежда сме длъжни да отговорим, в интерес на работата и мястото ни в нея и никой не очаква друго от нас, освен да отговорим.