След фермерския хаос в Германия започна и транспортен
Машинистите излязоха в тридневна стачка. От месеци железопътните работници и държавната "Дойче бан" не могат да разрешат трудовия си спор
Машинистите в Германия излязоха днес в тридневна стачка по призива на синдиката Ге Де Ел (GDL) като знак, че споровете за заплати с националния жп оператор "Дойче бан" (Deutsche Bahn) се задълбочават, съобщиха световните агенции.
Управляващите пътнически влакове ще стачкуват от днес до петък, а протестът на машинистите на товарни влакове започна снощи. От Deutsche Bahn признават, че "влаковете на дълги разстояния, регионалните и крайградските железници ще имат сериозни затруднения".
Смущенията в товарния транспорт струват много на германската икономика, която и без това изпитва затруднения - нагнетявани и от продължаващи протести на фермерите, които отхвърлят селскостопанската политика на правителството.
GDL настоява работното време на машинистите на смяна да бъде намалено от 38 на 35 часа седмично (разпределени в 4 дни), което засега от Deutsche Bahn отказват да приемат. Друго искане е възнагражденията да бъдат увеличени с 555 евро месечно, както и да бъде изплатен еднократен бонус в размер от 3000 евро.
От Deutsche Bahn предлагат увеличение на заплатите с 11 на сто, както и "бонус за компенсиране на инфлацията" до 2850 евро.
Въведено е извънредно железопътно разписание, като около 80 на сто от заминаващите влакове на дълги разстояния са спрени. Ограничено е движението на някои регионални влакове.
Пътниците, които предварително са купили билети за пътуване с влак между 10-и и 12 януари, ще могат да ги ползват и след края на стачката. Очаква се тя да продължи до 18:00 ч. в петък (12 януари).
Преговорите между синдиката GDL, който представлява около 10 000 работници, и Deutsche Bahn прекъснаха в края на ноември, като двете страни не успяха да сближат позициите си. Лидерът на синдиката Клаус Веселски призна, че преговорите са се провалили след само два кръга срещи.
На 8 декември 2023 г. GDL проведе 24-часова предупредителна стачка, която частично парализира жп транспорта в Германия.
Тогава Deutsche Bahn беше принудена да отмени 80 на сто от влаковете на дълги разстояния и определи тази стачка като "безотговорна и егоистична". И обвини синдиката, че съсипва уикенда на милиони редовни пътници, които нямат нищо общо със синдиката.
Последва заплаха за протести по време на коледните празници, но от компанията обявиха, че ако такава бъде обявена, те ще направят необходимото, за да я спрат с помощта на Съда по трудови дела във Франкфурт. До протест по празниците не се стигна.
Също миналата година Deutsche Bahn се сблъска и с друг железопътния профсъюз - EVG, който представлява около 180 000 железопътни служители, извън социалната група на машинистите, постигайки споразумение в края на август.
"Тази стачка не само е абсолютно ненужна, но също така вярваме, че не е законно разрешена", каза във връзка със започналия днес тридневен протест директорът на човешките ресурси на Deutsche Bahn Мартин Зайлер.
Железопътният трудов спор, довел до стачки, не е единственият проблем пред управляващата коалиция във Федералната република. От месец фермери, протестиращи срещу промените в селскостопанската политика на правителството, нарушават трафика на множество места в северната и източната част на страната. Фермери със стотици селскостопански машини блокираха големи градове, сред тях и Берлин. В столицата полицията вчера преброи 566 трактора, камиони, микробуси и ремаркета, както и 550 души на булеварда, водещ към Бранденбургската врата. В протеста се включиха и много шофьори на автобуси и камиони, както и търговци.
Германската фермерска асоциация призова за седмица на протестни действия срещу спирането на субсидии за сектора. Основният проблем е отстъпката за дизеловото гориво за селскостопански цели и въпреки че правителството се отказа от незабавното ѝ премахване в полза на поетапно свиване, това не задоволи представителите на бранша.