Президентът на САЩ Джо Байдън обяви, че неговата администрация ще увеличи рязко митническите тарифи върху китайския внос, свързан с редица сектори на икономиката, които са със стратегическо значение за националната сигурност на страната, предадоха световните агенции и БТА.

Новите мерки ще оскъпят вноса на китайски продукти на стойност 18 млрд. долара, посочва Си Ен Ен.

Китай е крайно недоволен от решението на САЩ и ще предприеме решителни мерки, за да защити своите права и интереси. Това се посочва в изявление на китайското министерство на търговията, огласено днес и цитирано от Ройтерс.

Какво се променя

Поскъпва импортът от Китай в САЩ на

  • стомана и алуминий,
  • минерали от критично значение за новите индустрии и технологии,
  • модерни компютърни чипове,
  • електрически превозни средства,
  • компоненти за производството на батерии,
  • соларни клетки,
  • кранове,
  • медицинска апаратура.

Увеличението на митническите тарифи варира от 100 процента за електрическите превозни средства през 50 процента при компонентите за соларни системи до 25 процента за други продукти.

Новите тарифни ограничения ще бъдат наложени в рамките на идните две години.

Какви са мотивите за промяната

Администрацията на Байдън ще запази редица мита, въведени при управлението на бившия американски президент Доналд Тръмп и ще увеличи други, се посочва в изявление на Белия дом. В него се отбелязва, че това решение е в отговор на "рисковете за икономическата сигурност" на САЩ, породени от нелоялните търговски практики на Китай, който наводнява световните пазари с евтини стоки.

Мярката е опит на администрацията на Джо Байдън да ограничи възможностите на Китай да разработва модерни технологии, които са от критично значение за установяване на доминиращо положение на световните пазари, както и да стимулира производствения сектор в САЩ, отбелязват анализатори.

Решението на управляващите във Вашингтон идва на фона на значителния търговски дефицит на САЩ с Китай. Американският износ за азиатската страна е достигнал 148 млрд. долара през 2023 година, но китайският внос е възлязъл на 427 млрд. долара, сочат официалните статистически данни в САЩ.

Този дисбаланс при търговията между двете страни се превръща във все по-чувствителна политическа тема в САЩ, посочва Ройтерс.

Реакцията на Пекин

САЩ трябва незабавно да поправят "грешките си" и да отменят решението за повишаване на митническите тарифи, подчерта в отговор на наказателните мерки на Вашингтон китайското министерство на търговията.

Решението на администрацията на Джо Байдън е нарушение на неговия ангажимент да не се опитва "да потиска и ограничава развитието на Китай" и да не се опитва да прекъсва връзките на Вашингтон с Пекин, се посочва още в изявлението.

Преди да бъде обявено повишаването на митническите тарифи върху китайския внос в САЩ, говорител на външното министерство на Китай обяви, че неговата страна винаги се е противопоставяла на едностранното повишаване на митата, което е в нарушение на правилата на Световната търговска организация (СТО). Представителят на управляващите в Пекин заяви, цитиран от Франс прес, че Китай "ще предприеме всички необходими мерки, за да защити законните си права и интереси".

Китай твърдо се противопоставя на "злоупотребата" с инструменти за контрол на износа от страна на САЩ, като например т. нар. списък със забранени стоки, заяви на 10 май говорителят Лин Цзян на пресконференция в Пекин, цитиран от Ройтерс и БТА. 

По думите му САЩ продължават да политизират икономическите и търговските отношения и да налагат мита, "злоупотребявайки с правилата".

"Призоваваме САЩ ефективно да се придържа към правилата на Световната търговска организация и да отмени едностранно наложените мита по отношение на Китай, без да споменаваме изобщо увеличените мита. Китай ще вземе всички необходими мерки, за да защити своите права и интереси", заяви Лин.

Черният списък набъбва

Вашингтон междувременно добави 37 китайски компании в забранителния търговски списък от съображения за заплаха на националната сигурност. Някои от компаниите са включени в списъка, тъй като произвеждат дронове за китайската армия, а други защото изнасят стоки с двойна употреба за Русия.

Китай и Русия имат право на нормално икономическо и търговско сътрудничество и то не може да бъде нарушавано, заяви по този повод говорителят Лин Цзян.

ЕК засега се въздържа от коментар

Европейската комисия реагира внимателно на обявените нови тежки американски мита върху китайски стоки, сред които електромобили, предаде ДПА.

Говорител на Комисията посочи, че ЕК взема решението предвид, но няма да го коментира. "Това което ще направим, е да проучим внимателно тези мита и тяхното въздействие върху ЕС", заяви Олоф Жил на пресконференция.

Еврокомисията води собствено разследване дали Китай не изкривява пазара на електромобили, но засега по него "няма развитие", заяви говорителят.

Запълване на нишите

В същия ден, в който с Байдън обяви решението за налагането на допълнителни мита върху китайския внос на електромобили, групата "Стелантис" (Stellantis), в състава на която е и "Крайслер" (Chrysler), анонсира, че ще произвежда в Китай електромобили за 9 европейски пазара (Белгия, Франция, Италия, Германия, Гърция, Нидерландия, Румъния, Испания и Португалия), а в перспектива и за Южна Америка, Близкия изток, Африка, както и в Индийско-тихоокеанския регион. Това глобалната група ще прави чрез съвместното си дружество с китайската компания "Лийпмотър", съобщиха АП и БТА.

Дяловете в капитала на "Лийпмотър интернешънъл" (Leapmotor International) са разпределени така: 51 на сто за "Стелантис" и 49 на сто  "Лийпмотър". 

"Стелантис" вече купи 21% от "Лийпмотър" за 1,5 млрд. долара през октомври 2023 г.

Изпълнителният директор на "Стелантис" Карлош Тавареш каза пред журналисти в китайски град Ханджоу, че съвместното дружество планира да пуска на пазара по един нов модел годишно през идните три години.