"България изглежда като бяло петно на инвестиционната карта на Китай. Почти няма китайски инвестиции в България, което си има и причина. Българските инвестиции в Китай - има около 144 фирми със 100% българско участие, български управители в Китай, китайски фирми", каза председателят на Българо-китайската търговска камара Лъчезар Динев пред БНР.

Камарата е поискала китайска фирма да участва в обявения от БДЖ търг за 16 нови състава пътнически влакове, тъй като България не произвежда такива.

"Две седмици министърът на транспорта отказва среща с нас и заяви защо. Пари, които са от бюджета, не са европейски средства, т.е. ние плащаме тези пари, не се допуска най-големият производител в света на влакове, който всъщност изяви желание да направи инвестиция в България", допълни Лъчезар Динев.

Епидемията от коронавирус ще забави световната икономика

"Първият проблем е с китайските туристи, които в момента имат забрана да пътуват в чужбина, което ще рефлектира директно върху туризма, но тъй като съгласно идеологията на министерството на туризма, Китай като пазар от 1,5 милиарда не е много значим за нас, ние не отдаваме значение на това. Ние няма да бъдем засегнати, тъй като така или иначе нямаме кой знае колко китайски туристи, миналата година бяха 12 хиляди - 15 хиляди", коментира Динев.

Български авиокомпании нямат полети до Китай и ограниченията за пътуване до азиатската страна няма да се отразят на приходите им.

Ще има ли проблеми с доставката на стоки от Китай за България?

"Напълно е възможно. Аз ви казах, че веригите за доставка в момента могат да бъдат нарушени. Големи търговски компании имат заводи в Ухан и там със сигурност блокадата е пълна, което означава, че доставките ще бъдат прекратени", изтъкна експертът.

Ако продължи епидемията от коронавирус и ако бъде засегната икономиката на Германия, на Франция, ще има последствия и за българския бизнес.

"Ако искате да го обобщим по този начин, тъй като ние нямаме толкова тесни връзки с Китай, в момента това ни предпазва", коментира Лъчезар Динев.