Липсват изходните програмни кодове (source code) за тол системата, която както софтуерно, така и хардуерно е собственост на българската държава, каза днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, цитиран от БТА. За системата държавата е платила 180 милиона лева, отбеляза той. 

Андрей Цеков присъства на първата инспекция на АМ "Хемус" на участък в гаранционен срок край Ябланица.

Кодовете са предадени през 2018 и 2019 г., но ги няма в Агенция "Пътна инфраструктура", което блокира наблюдението и контрола върху системата, така че да може да събират дължимите тол такси, изтъкна министър Цеков. Той добави, че за липсата на кодовете е сезирана Държавна агенция "Национална сигурност".

По думите на Цеков тол системата е въведена вече от три години. Всяка година в бюджета се залагат прогнози, базирани на реален анализ на трафика, които са за събираемост 460-480 милиона лева от тол такси. Реално се събират по-малко от половината. На въпроса, който си зададе - "защо", министърът обясни проблема с липсващите кодове.

Има подписани протоколи, че кодовете са предоставени, след което са получени на ръка от вече бивш служител на АПИ, но в момента ги няма в агенцията. През 2019 г. е последното предаване, когато ръководител на АПИ е бил Георги Терзийски, заяви Андрей Цеков.

Министърът каза още, че с предвидените промени за отстъпки при тол таксите на база изминато разстояние се очаква постъпленията в рамките на тази година да бъдат около 40 милиона по-малко от заложените на база тол таксите, които са в сила от 1 юли.

Цеков припомни, че до настоящия проект за тарифа се стигна след работна група с браншовите организации на превозвачите. "Това, което сме предложили в момента, е пуснато на обществено обсъждане. Изпратили сме съгласувателно писмо до Европейската комисия да се произнесе доколко тези изменения биха били в съответствие с принципите на директивата", добави министърът.

Още по въпроса а кодовете

В съобщение на АПИ от 24 март 2022 г. четем, че новите - ревизирани, администраторски кодове за достъп до тол системата, с които ще могат да се създават права на служителите за работа в нея, са връчени от изпълнителите от "Капш Трафик Солюшънс" на УС на АПИ. Тогава кодовете са връчени на Асен Ненчев, член на УС на АПИ, който тогава е ръководел Националното тол управление. "В запечатан плик от "Капш" връчиха кодовете, като за предаването беше подписан протокол между Ненчев и Михаел Вебер, официален представител и изпълнителен директор на "Капш" - България.

Гроздан Караджов, тогава министър на регионалното развитие и благоустройството, по време на срещата за предаването на кодовете

Снимка: АПИ

"Всички съществуващи досега потребителски кодове за достъп също са ревизирани. Новите кодове за достъп на служителите в тол управлението, които ще създаде Ненчев, ще бъдат поименни. Така ще могат да се контролират по всяко време действията на конкретните служители с достъп и ще се избегнат съмнения за нерегламентиран достъп от страна на трети лица. На всеки 6 месеца тези кодове ще бъдат актуализирани."

Оттогава на страницата на АПИ няма съобщение, свързано с кодовете за достъп.

На срещата по предаване на кодовете присъства и Гроздан Караджов, който подаде оставка от поста си министър на регионалното развитие и благоустройството в правителството на Кирил Петков на 9 юни 2022 г.