Новият план на Европейската комисия за намаляване на емисиите на CO2 от новопроизведени тежкотоварни камиони с 90% до 2040 г. е нереалистичен. Това заявиха наскоро от чешката Асоциацията на автомобилната индустрия (AutoSAP), цитирани от 3e-news.net. Други цели също са прекалено амбициозни, включително изискване за производство само на градски автобуси с нулеви емисии още през 2030 г. или намаляване на емисиите на CO2 с 45% до тази година, продължава съобщението на AutoSAP.

Предложените промени ще засегнат производителите, транспортните оператори и най-вече жителите и бизнеса, тъй като в резултат на това те ще се сблъскат с по-скъпи стоки и услуги, смятат от AutoSAP. Над 78% от превоза на стоки и пътници в ЕС се извършва по шосе. Истинската декарбонизация на автомобилния транспорт изисква много повече от затягане на целите за CO2 за производителите, допълват още от асоциацията.

Настоящите пречки пред климатичната неутралност включват недостиг на ресурси, особено на батерии, виртуална липса на необходимата инфраструктура за зареждане и условия, които биха мотивирали транспортните оператори да променят своите автопаркове, добави AutoSAP.

По този начин производителите призовават чешкото правителство да настоява за променено предложение. Те предлагат да се постави изискване за намаляване на емисиите на CO2 от тежкотоварните превозни средства с 40% до 2035 г. в сравнение с 2019 г. и с 50% до 2040 г.

Те също така искат да премахнат ранната забрана за двигатели с вътрешно горене за категорията градски автобуси, така че да бъде отложена най-малко до 2035 г. и да добавят механизъм, който да вземе предвид потенциала на възобновяемите или CO2 неутрални горива.

"Може би автомобилната индустрия никога не е била в толкова сложна ситуация, както сега. Освен прекъсванията в производството, причинени от постоянния глобален недостиг на чипове или въздействието на високите цени на енергията и материалите, производителите на превозни средства са буквално затрупани от прекомерното количество входящо законодателство на ЕС", каза Дейвид Кржиж, член на борда на директорите на асоциацията.

"Особено в контекста на неотдавнашното предложение за нови стандарти за емисии Евро 7, ние считаме, че изискването за скоростта на намаляване на CO2 е изключително трудно", добави той. Чешката икономика остава силно зависима от традиционната си автомобилна индустрия. По отношение на Евро 7 правителството в момента остро критикува дизайна му и се опитва да договори облекчаване на условията в Брюксел, припомня Euractiv.

Италия за плана на ЕС: Това е "самоубийство" и подарък за китайската електрическа индустрия

Междувременно през седмицата Италия също засили опозицията срещу европейските планове да забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили след 12 години.

Министърът на транспорта нарече бързото преминаване към електрически превозни средства "самоубийство" и "подарък" за китайската индустрия .

Правилата, одобрени от Европейския парламент във вторник, изискват до 2035 г. производителите на автомобили да постигнат 100% намаление на емисиите на CO2 от продадените нови автомобили, което би направило невъзможно продажбата на нови превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива. Този план се проваля много в Италия - дом на марки като Fiat и Alfa Romeo, където автомобилната индустрия все още е фокусирана до голяма степен върху технологията на двигателите с вътрешно горене.

"Всички се интересуваме от водата, качеството на въздуха и по-чистата околна среда... но това не означава уволнение на милиони работници и затваряне на хиляди предприятия", каза министърът на транспорта Матео Салвини, който ръководи дясната партия Лига. "Идеологическият фундаментализъм на електричеството сам по себе си е самоубийство и подарък за Китай", добави той.

Салвини, който е и вицепремиер, каза, че са необходими повече време и повече финансиране, за да се осигури плавен преход. Външният министър Антонио Таяни по-рано посочи, че Рим ще се опита да "разводни" целта. "Италия ще представи собствено контрапредложение: да ограничи намалението до 90%, като даде възможност на индустриите да се адаптират", каза Таяни, цитиран от всекидневника Corriere della Sera.

Местната автомобилна индустрия наема над 270 000 работници пряко или непряко и представлява повече от 5% от брутния вътрешен продукт на страната, според данни на автомобилната асоциация ANFIA и Euractiv. Продажбите на изцяло електрически автомобили паднаха с 27% миналата година в Италия, което представлява едва 3,7% от общите регистрации на нови автомобили, според ANFIA.

Страните от ЕС постигнаха споразумение за забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене през октомври миналата година, но все още трябва официално да подпечатат правилата, преди да влязат в сила. Окончателното одобрение се очаква през март.