Първо търговско споразумение в света за трансграничен пренос и съхраняване на СО2
Представлява важен етап за декарбонизацията на тежката промишленост в Европа
Френската енергийна компания "ТоталЕнержи" (TotalEnergies) съобщи, че е подписано търговско споразумение между "Нордърн лайтс" (Northern Lights) и норвежкия производител на минерални торове "Яра" (Yara) за транспорт и съхраняване на въглероден диоксид, каптиран в завода за амоняк и торове на "Яра" в нидерландското селище Слуискил, предадоха световните агенции.
Green Transition
- Последното място по декарбонизация се оказа големият ни енергиен плюс
- Ето как гледат на декарбонизацията световнитe нефтени и газови гиганти
- Шефове на големи компании: Декарбонизацията е възможност пред индустрията в България
- В Г-7 решени за пълна декарбонизация на енергийния сектор до 2035 г.
- Ивайло Найденов, БФИЕК: Трансформацията на енергетиката означава автоматична декарбонизация за индустрията
"Нордърн лайтс" (Северно сияние - бел. р.) е съвместен проект с равно дялово участие на "ТоталЕнержи", "Екуинор" (Equinor) и "Шел" (Shell).
От началото на 2025 г. годишно ще бъдат каптирани 800 000 тона СО2, след това компресирани и втечнявани в Нидерландия, после ще бъдат транспортирани до хранилището на "Нордърн лайтс", където ще бъдат съхранявани на около 2600 метра под морското дъно край норвежкия бряг на Северно море.
Това е първото по рода си споразумение в света и представлява важен етап за декарбонизацията на тежката промишленост в Европа, откривайки пътя към трансграничните услуги за транспорт и съхраняване на въглероден диоксид.
Съоръженията от първата фаза на "Нордърн лайтс" ще влязат в експлоатация през 2024 г. и ще бъдат с капацитет на съхранение до 1,5 милиона тона СО2 годишно. Допълнителни мощности ще бъдат разработени за съхраняване на до 5 милиона тона годишно, се казва в съобщението на "ТоталЕнержи".
Въглеродното хранилище е технология, която позволява да се улавя въглероден диоксид и да се съхранява под земята и далеч от атмосферата.