Слабо вероятно е митата на ЕС да попречат на експанзията на китайските електромобили
Тарифите на блока не са толкова тежки, колкото обявените от Северна Америка
Китайските електрически превозни средства ще останат конкурентоспособни в Европа въпреки допълнителните мита на ЕС за автомобили, произведени в азиатската страна, особено след като те бяха ревизирани миналия месец, пише Си Ен Би Си (CNBC).
Още по темата
- Педро Санчес: ЕС трябва да преосмисли митата върху вноса на китайски електромобили
- ЕК отхвърли предложения за минимални цени за китайските електромобили
- Китайски министър: Митата върху електромобилите ще навредят на Германия и Китай
- Прогноза: 1/4 от пазара в ЕС до 2025 г. ще принадлежи на електромобилите
- Четвърти месец спад: регистрациите на електромобили в ЕС се сринаха с близо 44%
При последните ревизии в края на август митата за китайския лидер в сектора BYD бяха намалени до 17% от 17,4%, за Geely до 19,3% от 19,9%, и за SAIC до 36,3% от 37,6%.
За да направи европейския пазар непривлекателен за китайските износители на електромобили, митата трябва да достигнат до 50%, отбелязва изследователската група Rhodium. Според нея тази ставка може да се наложи да бъде дори по-висока за вертикално интегрирани производители като BYD.
Настоящите тарифи няма да бъдат значителен възпиращ фактор за производителите на електромобили в Китай, каза Джоузеф Маккейб, президент и главен изпълнителен директор на глобалната компания за автомобилни изследвания AutoForecast Solutions. "Митата върху произведените в Китай електромобили ще създадат пречка, но не и бариера за навлизане", добави той.
Той посочи, че тарифите на ЕС не са толкова тежки, колкото обявените от Северна Америка, тъй като европейският и китайският производител на оригинално оборудване са силно свързани помежду си. САЩ обявиха 100% мита върху китайските електромобили през май тази година. Миналия месец Канада също последва примера на Вашингтон.
"Това е деликатен баланс за насърчаване на местното европейско производство, без да се отрази сериозно на техните операции в Китай", каза Маккейб.
Китайските производители на електромобили лансират по-нови, по-евтини предложения, въпреки че ЕС се стреми да ограничи вноса чрез тарифи.
На конференция през май тази година китайският гигант BYD обяви своя модел Dolphin на европейския пазар на цена под 21 550 долара. Моделът е ребранд на китайския модел Seagull.
За сравнение, Model 3 на американския производител на електромобили Tesla, който е най-евтиното предложение на марката, се продава за 44 480 долара в Обединеното кралство. Електрическите превозни средства, произведени от Tesla в Китай, също са изправени пред мита от 9% върху вноса в ЕС.
Дори със 17% налог, моделът Dolphin на BYD ще бъде с около 23 270 долара по-евтин от внесения в Китай Tesla Model 3.
За да се конкурира по-добре с китайски си съперници, немската марка Volkswagen обяви плановете си да разработи евтино електрическо превозно средство за европейския пазар на сравнима цена от около 21 476 долара до 2027
"Сега рентабилността остава на заден план пред пазарния дял. Инвестиционната общност възнаграждава новите, иновативни играчи на EV с обещанието какви биха могли да бъдат, а не с краткосрочните финансови резултати, които се измерват от наследените производители", каза Маккейб.
"Ако наистина искат да унищожат EV индустрията в Китай, те трябва да въведат 300% мита, което няма смисъл според мен", казва Уилям Ма, CIO на GROW Investment Group, пред CNBC.
"Ако китайският сектор за производство на оригинално оборудване бъде засегнат, рискът от ответни тарифни мерки от Китай срещу Европа е висок", предупреди Маккейб.
Преговорите за митата на ЕС започнаха през юни като отговор на "несправедливите субсидии" за китайските производители на електромобили, които представляват "заплаха от икономическа вреда" за европейските производители.