Два опита да бъде освободен гигантският контейнеровоз, заседнал в Суецкия канал, вчера се провалиха, въпреки надеждите, че висок прилив ще даде тласък на кораба, предаде Асошиейтед прес.

Агенцията цитира съобщение на компаниите "Бернхард Шулте шипмениджмънт" (Bernhard Schulte Shipmanagement - BSM), отговаряща за техническото управление на кораба, и "Лет ейджънсис" (Leth Agencies), която обслужва транзита през канала.

По-рано "Бернхард Шулте" заяви, че "значителен напредък" е бил постигнат в петък вечерта при кърмата, където рулят е освободен от седимента.

Дузина влекачи работят паралелно с драгирането на пясъка и тинята около носа. Вече са отстранени около 9000 тона воден баласт от "Евър Гивън" (EverGiven). Ако усилията да бъде освободен корабът от глинестия пясък, компанията, наета да осъществи салвидж операцията, ще отстрани стотици контейнери от носа на кораба, за да намали тежестта му.

Питър Бердовски, главен изпълнителен директор на специализираната нидерландска компания "Боскалис" (Boskalis), съобщи, че кран вече е на път, за да вдигне контейнерите. Управлението на канала (Suez Canal Authority) вчера организира за медиите първото пътуване до мястото, където е заседнал корабът.

Дългият 400 метра контейнеровоз "Евър Гивън", притежаван от японска фирма и плаващ под панамски флаг, се заклещи в Суецкия канал във вторник, блокирайки движението по канала. В момента 321 кораба чакат да преминат през 193-километровия канал, свързващ Средиземно с Червено море и най-краткия път между Азия и Европа.  

В блокадата и над 130 000 живи животни

Десет товарни кораба на Румъния, натоварени с най-малко 130 000 живи животни, са блокирани в Суецкия канал на път към трети страни в Близкия изток, съобщи телевизия Диджи24.

Румънската санитарно-ветеринарна служба е свикала кризисна клетка и се търсят решения, за да не се стигне до измирането на животните, намиращи се на борда на блокираните кораби, от глад, жажда, горещина или претъпканост.

Властите заявиха, че са се свързали със собствениците на корабите, които са уверили, че имат достатъчни складови наличности за животните и че плавателните съдове разполагат с инсталации за обезсоляване, ако питейната вода свърши.

"В момента корабите имат вода и храна за животните. Натоварени са с допълнителни 25 процента (...) Опцията за петте кораба, които се намират в Егейско море, е да се върнат. Друга мярка е да свалят животните в близки пристанища, които да осигурят условия за защита на животните", посочи Виорел Кьовяну, председател на Националната санитарно-ветеринарна служба.

Като първа мярка румънските власти са спрели на 24 март всички кораби, които е предстояло да потеглят в същата посока, за да се избегне блокирането им на входа на Суецкия канал.