Шосето от латвийското село Терехово води към най-натоварения граничен пункт на източната граница на страната. Именно на това място се прави проверка на тежките камиони - дали спазват санкциите на ЕС, преди да са преминали границата с Русия. Проблемите са много, задръстването е огромно - чака се по три-четири дни. "Предният път престоях тук пет дни, а след това още два от руска страна", споделя пред ДВ един от шофьорите.

Заради нахлуването в Украйна ЕС наложи строги санкции на Русия, митничарите трябва да проверят всеки камион. Обект на санкциите са няколко хиляди вида стоки: от шампанското и парфюмерията, до всичко, което може да бъде използвано от военните. "Ситуацията е много променена - не само на този граничен пункт - в целия ЕС, в целия свят.

Днес над 60 процента от дейността на митничарите е посветена на проверки за откриване на незаконни товари", казва митничарят Гунтар Кокинс. Работата се е увеличила, а ресурсите не са достатъчно. Офицерите обясняват пред ДВ, че понякога по документи стоките се насочват към Казахстан, за да изглежда всичко законно, но те изчезват на половината път - в Русия.

Европейски проект помага за разкриване на нарушенията

В централата на митническото управление на Латвия в Рига граничните пунктове се следят на видеоекрани. Това позволява на сътрудниците да оказват подкрепа на колегите си на място и да следят тяхната работа - включително и като мярка срещу корупцията. Както казва пред ДВ директорът на Националното митническо управление на Латвия Раймонд Зукулс, сега се налага да се работи по-бързо и по-внимателно. Същевременно обаче всичко трябва да се оглежда много подробно и да не се прибързва, за да се провери дали сред превозваните стоки няма незаконни.

Изображението показва, построените огради, строящите се и планирани да се построят огради по границите между балтийските страни и Русия, включително полуексклава Калининград, и Беларус

Изображение: DW

Тази година латвийските митничари са задържали над 2000 тира, пътуващи за Русия и Беларус, и са започнати повече от 100 наказателни дела. Сред забранените стоки е имало двигатели, стоманени изделия и оптически уреди. Много от тях са били открити с помощта на рентгенови апарати - в рамките на уникален проект по стандартите на ЕС, започнал преди няколко години. Междувременно рентгеновите снимки се анализират централно, в Рига - макар че са правени на 300 км от латвийската столица. Към митническото управление работят експерти анализатори и тяхната дейност дава резултат. А тъй като краят на войната не се вижда, санкциите вероятно ще се запазят - както и задръстванията по границата.

Предупредителен знак откъм руската страна до литовската погранична ограда близо до мястото на среща на границите на Полша, Литва и руския полуексклав Калининград, 28 октомври 2022 г.

Снимка: Getty Images

Най-разпространената схема за заобикаляне на санкциите

Заместник-ръководителят на латвийската Служба за финансово разузнаване Паулис Иленков казва пред сайта rus.lsm.lv следното: "Това е износни и вносни операции, криещи това, че експортиращата страна е Русия. Обявява са някоя държава от Централна Азия и така се заобикалят санкциите. По същия начин се извършват сделките и в другата посока - като вносител е посочена централноазиатска страна, макар стоките да са от Русия. Последният такъв случай бе с луксозен автомобил, който уж е трябвало да стигне до Централна Азия, а всъщност е бил продаден в Русия".

По думите на Паулис Иленков, рискът от отклонения от санкциите в Латвия е много по-висок, отколкото в много други държави от ЕС: "Нашето географско положение е уникално - ние практически сме единствената страна от ЕС, която има граници с Русия и с Беларус. И Литва има такива граници, но тя има граница само с Калининград. Има и голям брой попаднали под въздействието на санкциите руснаци, които имат бизнес интереси в Латвия, а това естествено увеличава риска от отклоняване от санкциите", посочва той.

Материалът е публикуван в DW