Новият коронавирус и усилията за удържане на разпространението му нанесоха удар по китайския износ и разрушават световните вериги за доставки. Това го превръща в най-сериозната заплаха за световната икономика в краткосрочен план, пише днес в електронното си издание британският в. "Файненшъл таймс", предаде БТА.

Втората най-голяма икономика в света почти е спряла, след като властите в страната удължиха заради епидемията ваканцията по случай китайската нова Лунна година, която настъпи на 25 януари. Много компании отложиха възобновяването на производството в Китай и други страни заради карантината.

Последствията за китайската икономика ще бъдат още по-тежки, отколкото при епидемията на атипичната пневмония (ТОРС - тежък остър респираторен синдром) през 2002-2003 година. Оттогава икономическият потенциал на страната е нараснал над четири пъти и е доста по-обвързан с останалия свят.

Според прогнозите на Дойче банк (Deutsche Bank) темпът на растеж на китайската икономика през първото тримесечие на 2020 година ще се понижи с 1,5 процентни пункта спрямо същия период на миналата година - до 4,6 процента. В същото време растежът на световната икономика ще се забави с 0,5 процентни пункта.

Икономическата консултантска компания Оксфорд икономикс (Oxford Economics) понижи прогнозата си за растежа на световната икономика през 2020 година с 0,2 процентни пункта до 2,3 процента, това е най-слабият показател от 2009 година.

Китай е най-големият световен износител на компоненти за електронни стоки и електроника. Според данни на Конференцията на ООН за търговия и развитие, на Китай се падат 30 процента от доставките на тези компоненти в света.

Икономистът от Алианц рисърч (Allianz Research) Ана Бота каза пред "Файненшъл таймс", че епидемията на коронавируса може да предизвика спад в световния производствен сектор през първата половина на 2020 година и най-застрашена е електрониката.

Вече се чувства недостиг на резервни части. Американско-италианският автомобилен концерн Фиат-Крайслер (Fiat Chrysler) предупреди, че се опитва с всички сили да намери ключови части от китайските доставчици. Компанията не изключва възможността да е принудена да спре производство за няколко седмици. Германският автомобилостроител Фолксваген (Volkswagen) отложи възобновяваaneto на производството в китaйските заводи до 17 февруари.

Според водещия икономист от Кепитъл икономикс (Capital Economics) Нийл Шиъринг ключовата ролята на Китай в световните вериги за доставки увеличава вероятността нарушенията да се разпространят и в други страни. Най-уязвими са страните в Азия с развиваща се пазарна икономика, както и компаниите, които работят в сферата на технологиите и на електрониката, твърди Шиъринг

В момента на Китай се падат 11 процента от световния внос на стоки спрямо 2,7 процента преди 20 години и спадът на потребителското търсене в азиатската страна се усеща в целия свят, отбелязва изданието.

Много големи търговски вериги затвориха магазините си в Китай - Ливай Строс (Levi Strauss), Икеа (Ikea), Ейч енд Ем (H&M), Найки (Nike) и Старбъкс (Starbucks).

Икономическата ситуация се усложнява и от резкия спад на броя на туристите в Китай.

Около 20 големи авиокомпании, сред които Американ еърлайнс (American Airlines), Бритиш еъруейз (British airways) и Ер Франс (Air France), спряха въздушния трафик с Китай, някои от които до март и април.

Ситуацията в Китай се отразява отрицателно и на международния туризъм. Около 150 милиона китайски туристи харчат, по данни на Световната туристическа организация на ООН, около 279 милиарда долара за годишни пътувания по целия свят, включително в Япония, Южна Корея и Тайланд.

Много експерти обаче очакват възстановяване на икономическия растеж на Китай през второто тримесечие на тази година, ако се приеме, че пикът на коронавируса вече е преминал. Няма да бъдат избегнати обаче загубите на най-пострадалите производства и съкращаването на работни места, отбелязва "Файненшъл таймс".