Гърция планира зелена вълна от инвестиции за 20 свои малки острова. Авторите на проекта за трансформиране на начина на живот на острови с до 3000 или 5000 жители искат да надградят продукта, наречен Гърция, съобщава Newmoney.gr. Такива общности не са взаимно свързани с континенталната електрическа система, което означава, че трябва да изгарят изкопаеми горива за да имат топлина и светлина.

Ситуацията е на път да се промени на около двадесет места, като правителството в Атина планира 1 милиард евро за повишаване на енергийната автономия, въвеждане на интелигентен и електрически транспорт и ефективно улично осветление, както и за обновяване на сгради. Данните бяха представени наскоро от министъра на околната среда и енергетиката Костас Скрекас.

Това начинание ще подобри имиджа на страната, тъй като посетителите ще могат да избират устойчиви острови с технологии, които няма да увреждат околната среда. Голям дял от средствата е планиран за възобновяеми енергийни мощности и съхранение на енергия под формата на водород и батерии. Скрекас изрази увереност, че зеленият преход ще повиши и качеството на живот.

Астипалея може да бъде устойчив модел на подобни ВЕИ независими острови

Идеята всъщност датира от повече от десетилетие с разработването на първите пилотни проекти за островите Тилос и Агиос Ефстратиос, известен като Ai Stratis. Последният голям подобен проект бе разработен за Астипалая в Егейско море, на който постоянно живет 1300 души.

Правителството получи подкрепа от Volkswagen. Германският производител на автомобили се съгласие да въведе изцяло електрически превозни средства и съпътстващи системи и островът ще осъществява няколко проекта за възобновяема енергия. Местните властите виждат в проектите модел за устойчиво развитие, който може да се приложи и на други места в Европа и извън нея.

Един от решаващите за успеха на проекта елементи е мобилизирането на частен капитал в контекста на корпоративната социална отговорност. Правителството на министър-председателя Кириакос Мицотакис посочи, че ще използва европейски и национални фондове за развитие и приходи от сертификатите за търговия с CO2 емисии.

Смята се, че oстров Халки в Южно Егейско море, където населението е по-малко от 500, е следващото в списъка. Там френските компании Citroën, Aquo Energy и Vinci Energies обединиха усилията си, за да го направят по-екологичен и така островът да постигне енергийна автономност.

Създаването на енергийна общност за слънчева енергия и разработването на мрежова измервателна система и електромери са част от инициативата. Също така има възможност за използване на електрическа лодка, задвижвана от слънчева енергия, въпреки че разходите по подобен проект ще бъдат много високи. От друга страна, това би увеличило усилията за постигане на нулеви емисии не само на самия остров.

Други разглеждани острови са Сими, Анафи, Агатониси, Гавдос, Антикитера, Ерейкуса, Кастелоризо и Отонои, а за реализиране на проекта вече е създаден специализиран фонд за декарбонизация, който ще се финансира и със средства от ЕС, уточнява Newmoney.gr.

3е-news.net