Там се посочва, че независимо, че този ноември е бил малко по-студен от миналия, потребителите са ползвали по-малко топлоенергия, чиято цена пък от август бе понижена с 11% в сравнение с 2012 г.

От понеделник, 16 декември, клиентите на "Топлофикация София" ще могат да плащат ноемврийските сметки за топла вода и отопление.

Дружеството е в тежко финансово състояние. То има да получава от клиентите си близо 237 млн. лв., като половината от парите са на 30 хил. длъжници според данни, представени през септември от директора на компанията пред парламентарната енергийна комисия, пише Медиапул.

Общо 57.18% от абонатите на "Топлофикация София" са с до две неплатени сметки, неплащалите над 3 г. са 7.57 от всички. От компанията съобщават, че за ноември около 13 на сто от потребителите ще получат сметка от 100 до 150 лева, а по-високи суми ще платят едва 4.5 на сто.

През ноември тази година средномесечната температура според НИМХ към БАН е била плюс 5.29 градуса, докато през ноември 2012 г. е била плюс 6.82 градуса.

Въпреки малко по-ниската температура сега клиентите на столичната "Топлофикация" са потребили 279 644 МВтч., или с 5 на сто по-малко топлинна енергия в сравнение със същия месец на миналата година.

В същото време с решение на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, считано от 1 август тази година цената на топлинната енергия е намалена с 11 на сто в сравнение с ноември 2012 г.

В резултат на това сметките за отопление през този ноември са средно с около 15 на сто по-ниски спрямо същия период на 2012 г., посочват от компанията.

Клиентите трябва да имат предвид, че всяка сметка е индивидуална и зависи от много и различни фактори.

Сметките за отопление и топла вода за ноември 2013 г. са изготвени според прогнозните дялове, определени от топлинните счетоводители на базата на реалната консумация, посочена в изравнителните сметки от последния отчетен период - 1 май 2012 г. - 30 април 2013 г.

Окончателните индивидуални сметки за топлинна енергия ще бъдат ясни след отчитането на уредите в жилищата на клиентите след края на този отоплителен сезон и изготвянето на изравнителните сметки. Тогава тези, които са консумирали по-малко енергия от определения им прогнозен дял и са платили повече, ще си получат парите обратно, а клиентите, потребявали повече от определения им прогнозен дял, ще имат да доплащат, припомнят от "Топлофикация София".

Експертите на компанията са направили предварителен анализ на сметките на клиентите, чиито ноемврийски фактури за отопление са над 300 лв. Проверката е установила, че тези сметки в повечето от случаите са изготвени на базата на реални месечни отчети в сравнително големи жилища или са резултат на определен по-висок прогнозен дял в сравнение с миналия отоплителен сезон.

Компанията е индексирала 3 на сто отстъпка от сметката на всеки лоялен клиент, който няма просрочени месечни задължения и е заплатил последната си сметка в предвидения срок, до 30-о число на месеца. Информация за това има на отделен ред в месечната фактура.

Сега около 23 000 клиенти на компанията се възползват от възможността да плащат консумираната топлоенергия на 12 равни месечни вноски и една изравнителна. Те имат възможност да се включат в програмата "Разсрочена лоялност", според която новите клиенти на програмата получават 50 на сто отстъпка от първата си равна месечна вноска, а лоялните клиенти, които от години са избрали този начин на плащане, ще получат 50 на сто по-ниска последна сметка.