100% от доставките на ядрено гориво, резервни части и инженерни услуги за АЕЦ "Козлодуй" се осигуряват от руски компании, което, въпреки предприетите действия, не може да бъде променено в близките 3-4 години. И ако "разярената Русия" постъпи като в случая с газовите доставки и прекрати търговските отношения в областта на ядрената енергетика, България ще изпадне в изключително тежка криза поради принудителното спиране на АЕЦ "Козлодуй" след 2024 година, когато запасите на свежо ядрено гориво ще бъдат изчерпени", се казва в изявление на енергийния експерт Иван Хиновски. Той е председател на Български енергиен и минен форум, и депутат от "Има такъв народ" в 46-ото Народно събрание, партия, която наскоро обяви, че напуска.

За да се избегне такъв мрачен сценарий, Хиновски предлага по дипломатически път да бъде направено всичко възможно за запазване на състоянието на търговските отношения в областта на ядрената енергетика, въпреки изразените от него очаквания "че и тук (както при газовите доставки - б.р.) ще ни бъде наложено условието за заплащане в рубли".

Прав ли е да бие толкова силно камбаната Хиновски

Предлагаме няколко професионални мнения, които хвърлят светлина по темата.

Министърът на енергетиката в оставка Александър Николов побърза да каже, че единият от реакторите на АЕЦ "Козлодуй" ще заработи с различно от руското ядрено гориво след 2024 г. Пред bTV Николов не пожела да уточни източникът на горивото, но бе категоричен, че няма нужда от всяване на ненужни страхове. "В процеса по снабдяване с ядрено гориво са замесени няколко доставчика. По ред причини, най-вече търговски, не искам да споменавам конкретно държави или конкретни доставчици, тъй като това би могло да наруши обществения интерес на конкретния доставчик."

По-конкретен беше представител на Българския енергиен холдинг (БЕХ). Пред АЕЦ "Козлодуй", заради войната в Украйна, възникват сериозни въпроси. От една страна това засяга доставката на гориво, а от друга - извозването и съхранението на отработеното гориво, каза в средата на миналия месец на форум за ядрената енергетика Славин Лачев от БЕХ. За следващата година - година и половина притеснение няма, но по думите му, може би трябва все пак да се закупи (гориво). В случай, че няма как да се осъществи сделка с Русия, ще се обмисля възможността за такава с американската компания "Уестингхаус". Това обаче ще промени горивния цикъл, отбеляза Лачев.

В момента се извършва анализ на безопасността за зареждане с горивни касети от "Уестингхаус". В изложението си на форума Лачев обясни, че заради натиска за диверсификация на доставките се предвиждаше централата да обяви търг през следващата година. В същото време Агенцията за ядрено регулиране трябва да издаде лицензия, без каквато няма как да бъде заредено гориво на "Уестингхаус".

В интервю за Dir.bg в средата на април енергийният експерт проф. д-р Георги Касчиев отбеляза, че от Русия сме зависими в няколко области - доставка на ядрено гориво, доставка на резервни части за централата, инженерни и научни услуги, преработване на отработеното ядрено гориво.

Проф. Касчиев сега е консултант на ръководството на АЕЦ "Козлодуй" и на Министерството на енергетиката.

Но според него е закупено достатъчно голямо количество свежо ядрено гориво, така че централата да има запас за години напред. Всяка година се подменя около 1/4 от ядреното гориво.

Проф. Касчиев каза, че в завода на "Уестингхаус" в Швеция се произвежда ядрено гориво, каквото се използва за нашите блокове ВВЕР-1000.

Американците продължиха да доразработват тяхното гориво и започнаха доставката за някои реактори в Украйна. Днес вече американско гориво се използва в 8 от 15-те реактора в Украйна. Част от тях изцяло се зареждат с американско гориво и общото мнение е, че вече са преодолени и някои първоначални несъответствия. През годините американците подобригха устойчивостта на своите касети и те могат да се използват безопасно в комбинация с руското гориво. Когато дойде време за смяна, се сменя 1/4 от горивото с американско, а останалите 3/4 е руско гориво. От две години и в чешката АЕЦ "Темелин" са заредени 6 касети на "Уестингхаус". Така че се трупа опит в диверсифицирането. През 2019 г. и България започна преговори с американската компания. В ход са анализи, които трябва да бъдат проверени и лицензирани от нашия регулатор. Плановете са тези етапи да приключат до 2024 г., така че тогава при годишното презареждане на Пети блок да се заредят 48 касети от алтернативния производител, разказа проф. Касчиев.

Казаното от министър Николов и проф. Касчиев показва, че 2024 г. е ключова за преминаване към неруско гориво за поне единия от двата блока на АЕЦ "Козлодуй".

Председателят на Българския атомен форум Богомил Манчев потвърди, че "Уестингхаус" вече извършва проучване дали ще може да снабдява страната ни. Според него обаче за реална диверсификация на доставките на ядрено гориво може да се говори след 2025 г., защото тогава изтича сегашния договор за снабдяване със суровината от Русия. (Това с договора няма да е валидно при спиране на доставките от руска страна.) Тогава ще бъде изпълнено и това искане на ЕС за диверсификация на източниците, каза Богомил Манчев в интервю пред Георги Велев от 3еNews.


 Преди дни чешката държавна енергийна компания ЧЕЗ (CEZ), която е и оператор на АЕЦ "Темелин", заяви, че се е споразумяла с "Уестингхаус електрик" и "Фраматом" за доставка на ядреното гориво за повече от 10 години, започвайки през 2024 година. Сделката е на стойност няколко милиарда чешки крони (стотици милиони долари), се посочва в изявление на чешкото дружество. До 2024 г. "Темелин" разполага с доставено от ТВЕЛ (Росатом) ядрено гориво. Чешката централа използва същите реактори като българската - ВВЕР-1000.


Какви може да са препъникамъните

И ако за доставката на свежо ядрено гориво все пак се очертава някаква перспектива, то не съвсем ясно е какво ще се случи с резервните части, ремонтите в централата, отработеното гориво.

С резервните части въпросът е по-сложен, защото досега доставката е правена главно от руски предприятия. Български фирми също участват в поддръжката на централата, но за масла, горива, химикали и други по-общодостъпни продукти. След началото на войната в Украйна, която става все по-ожесточена и се налагат санкции, АЕЦ "Козлодуй" решава да се обърне към чешката компания "Шкода". Чехия има тежка индустрия, достатъчно голяма и силна и произвежда достатъчно много резервни части, включително и основно оборудване, обясни проф. Касчиев.

Могат да се договорят резервни части и от Китай, където също има няколко руски реактора и сами произвеждат всичко, каквото им трябва.

Поддръжката на АЕЦ "Козлодуй" се осъществява само от български специалисти; руски се търсят само в специални случаи при консултации и за гаранционни условия. Остава обаче отворен въпросът, пряко свързан с Русия - за инженерно-техническите услуги.

За съжаление в България нивото доста падна поради липсата на млади хора и други фактори. През годините сме използвали услуги от редица водещи руски институти. Такива обаче има в Чехия (Ржеж) и Словакия, компании в Германия работят в областта, отбеляза проф. Касчиев.

Виси проблемът и с отработеното гориво. В случай, че разрешението за употреба на свежо гориво на "Уестингхаус" бъде дадено, ще трябва да се поеме рискът за съхраняване на отработеното ядрено гориво. По сега действащия договор отработеното гориво се изнася за Русия, която разполага със съответните мощности за преработка, каза Лачев от БЕХ.

Проф. Касчиев набеди управлението на ГЕРБ, че допуснало грубо неизпълнение на плановете за изпращане на отработено ядрено гориво в Русия. По различни причини, имало дълги периоди от време, през които не се е изпращало нищо. Така количеството отработено гориво, което се съхранява в хранилищата на площадката на АЕЦ "Козлодуй" значително нараснало. Вместо за 5 години да изпратим в Русия минимум 250 тона, както предвижда стратегията, са изпратени само 26,5 тона. За междинно съхранение на площадката на АЕЦ "Козлодуй" са изградени две хранилища - за мокро и за сухо съхранение. Количеството отработено гориво там нараства и към края на 2021 г. се съхраняват към 919 т - увеличение с близо 116 т в сравнение с края на 2015 г., разкри проф. Касчиев.

Предвижда се новият адрес да е Франция. Атомната програма на французите предвижда и възможност за преработване на ядрено гориво. В страната има два големи завода, които, освен че поемат нуждите на френските атомни централи, имат капацитет да поемат и още ядрени продукти.

Подписът с "Уестингхаус"

Да се върнем по-назад, към 4 февруари 2021 г., когато АЕЦ "Козлодуй" подписа договор с "Уестингхаус Електрик Швеция" за разработване на анализи на безопасността за лицензиране и внедряване на алтернативен тип ядрено гориво за блок 5 на ядрената централа у нас. Договорът постави началото на втория етап от процеса по лицензиране на ядрено гориво за 5-и блок на АЕЦ "Козлодуй".

"Това ще бъде истинско партньорство между нашите две дружества, за да можем да гарантираме доставките на гориво в бъдеще, които да осигурят енергийната диверсификация в България", заяви при подписването шефът на шведското поделение на "Уестингхаус" Азис Даг.

Изготвянето на детайлна и задълбочена оценка на безопасността се изисква от българската нормативна уредба, за да бъде получено разрешение за въвеждане в експлоатация на алтернативен тип горивни касети. След финализиране на дейностите по договора, разработката ще бъде представена в Агенцията за ядрено регулиране за получаване на разрешение за въвеждане в експлоатация на алтернативните касети.

Плащането с рубли

Все още само доставките на природен газ и изплащането на държавен външен дълг е в руска валута. Но е твърде вероятно целият износ на ресурси да мине по рублеви сметки с посредници - избрани от Москва банки или други специализирани институции - за газа е "Газпромбанк", за еврооблигациите - Националният депозитар за разплащания на Русия. В края на март председателят на Държавната дума Вячеслав Володин заяви, че целият голям руски износ скоро може да бъде в рубли. "Това е идея, върху която определено трябва да се работи... Може да получи решение", каза по повод анонса на депутата говорителят на Кремъл Дмитрий Песков.

Междувременно германският канцлер Олаф Шолц призна, че е било грешка европейските страни да станат толкова силно зависими от руската енергия. "Трябваше да инвестираме в инфраструктура в цяла Европа, която да ни дава възможност да променяме доставките и всекидневно", каза германският канцлер в интервю за CBS News' "Face the Nation". "Това е урокът, който научихме..."