Европейската енергийна криза отприщи глобална битка за танкери за втечнен природен газ (ВПГ - Liquefied natural gas (LNG), което доведе до недостиг на подобен тип кораби и допълнително повиши рекордните цени на синьото гориво, пише вестник "Уолстрийт джърнъл" в обобщение по темата, което помества БТА.

Европейските държави увеличиха покупките си на LNG от САЩ, Катар и други производители през настоящата година, тъй като Русия намали доставките си в западна посока. Страните на Стария континент се конкурират със своите азиатски партньори Южна Корея и Япония, в които търсенето на енергоносителя нарасна заради горещи вълни. На този фон ограничени количества втечнен газ са пренасяни от ограничен брой танкери.

Конкуренцията увеличи поръчките за конструиране на нови танкери, превозващи LNG, както и тяхната цена. Цените за наемане на наличните танкери също скочиха, което спомогна за повишаване до рекордни стойности на цените на газа в Европа и Азия.

Днес паричната стойност на газа в Европа се повиши с още 14 на сто, след като Русия заяви, че ще затвори временно газопровода "Северен поток-1" за неочаквани ремонтни дейности към края на месеца. Търговците очакват цените на газа и цените на танкерите да се увеличат още повече, ако Китай, където търсенето към момента е ограничено от наложени локдауни, се върне на пазара преди зимата.

Надпреварата за осигуряване на танкери с LNG е още един знак за пренареждането на глобалната енергийна карта след нахлуването на Русия в Украйна, съобщава американският вестник.

Втечненият газ бе много търсена стока още преди избухването на конфликта, тъй като екстремните метеорологични условия ограничиха хидроенергията, а много икономики се опитаха да се откажат от въглищата, за да намалят въглеродните си емисии.

Войната засили тази тенденция.

Преди войната Русия покриваше 40 на сто от газовите доставки за Европейския съюз, предимно чрез мрежа от тръбопроводи. Предвид че ще отнеме време да се модернизира газопреносната мрежа на континента, така че да получава газ от други близко разположени износители, основната краткосрочна алтернатива е LNG, който може да бъде закупен от по-далечни производители и транспортиран до Европа, макар и на по-висока цена.

Към момента обаче само един танкер е на разположение за наемане в Азия (и то след два или повече месеца), а в Атлантическия океан не е наличен нито един. Това каза Джейсън Фиър, ръководител на отдела за бизнес разузнаване в корабния брокер "Потен енд Партнърс" (Poten & Partners).

На фона на търсенето на газ дневните чартърни тарифи за съществуващи танкери, пътуващи от САЩ към Европа, които инвеститорите ще получат между средата на септември и средата на ноември, се повишиха до 105 250 долара спрямо около 64 000 долара за танкер, доставящ товара си към момента, и около 47 000 долара преди година, според компанията за корабни товари "Спарк Комодитис" (Spark Commodities).

През юни цените за танкер достигнаха над 100 000 долара на ден, преди да спаднат заради пожар в американски терминал за износ на LNG, който намали капацитета за износ на САЩ и следователно - търсенето на кораби за пренос. Анализатори и търговци очакват то да се възстанови, тъй като търговските компании са резервирали много повече танкери в дългосрочен план.

Търговците започват да купуват повече кораби за пренос на LNG. От началото на годината клиентите са заделили 24,1 милиарда долара за поръчки за нови танкери - включително поръчки за осем кораба от началото на месеца, посочва Стивън Гордън, управляващ директор на базираната в Лондон корабна компания "Кларксън" (Clarkson). През миналата година за поръчката на подобни кораби бяха похарчени рекордните 15,6 милиарда долара, каза още той.

Към момента 257 танкери за ВПГ изпълняват поръчки в света, според анализатори на норвежката консултантска фирма "Рюстад енерджи" (Rystad Energy). Според тях корабостроителниците в Южна Корея, най-големият производител на подобни танкери в света, нямат свободен капацитет за нови поръчки чак до 2027 година.

Търсенето на LNG повиши цената на новите танкери за пренос на енергоносителя. Ръстът на цените на стоманата и ограниченият капацитет на корабостроителниците също допринасят за по-високата стойност на танкерите. Цените на новопостроените кораби доближават 240 милиона долара спрямо 190 милиона долара преди година, сочат данни на "Рюстад енерджи".

Търсенето на така наречените плаващи съоръжения за съхранение и регазификация на LNG (FSRU) също се повиши. Те често представляват преустроени танкери за LNG, акостирали на брега. Оборудването на такива съоръжения е по-бързо от изграждането на специални LNG терминали, което обикновено отнема години.

Норвежки експерти смятат, че в Европа са планирани 14 плаващи терминали за съхранение и регазификация. Чартърните дневни тарифи за тях в някои случаи достигнаха 200 000 долара - повече от два пъти над цената в началото на 2021 година.