Настоящата пандемия променя всеки ден нашата работа, както 11 септември 2001 г. промени изцяло авиацията с новите правила за сигурност. Това каза пилотът Марио Бакалов, цитиран от БТА. Той управлява най-големия пътнически самолет в света - Airbus A-380, а през 2016 г. за първи път го приземи в София, с което влезе в авиационната история на България.

Марио Бакалов живее със семейството си във Франкфурт, Германия, но силната му връзка с България го кара да се прибира често у нас.

Снимка: Bulfoto

Пилотът признава, че мерките срещу COVID-19 усложняват работата на борда, най-вече невербалната комуникация в пилотската кабина, когато маските закриват лицата на екипажа.

"В зависимост от дестинацията, престоят на екипажите между полетите се очертава доста по-труден отпреди. На дадени места, например в Китай, не може да се излиза от стаята, а в ЮАР единствената разрешена разходка е до лобито на хотела. Да не споменавам многобройните тестове преди полет и след полет в различните държави", разказа пилотът.

Въпреки затрудненията от настоящата ситуация, екипажите са силно мотивирани да изпълняват задачата си, подчерта той. Случаите на доказано заразяване на борда на самолет са малко, отчита Марио Бакалов, а причините за това са многобройните мерки за безопасност, които предприемат авиокомпаниите. Сред тях са задължителен сертификат за ваксина или негативен тест от страна на пътниците, а често и комбинация от двете, както и носене на маски и стриктна дезинфекция.

"Въздухът в самолетите циркулира вертикално от горе на долу и така не се смесва. Той минава през хепа филтри, а на всеки две минути се сменя изцяло с чист въздух отвън. Това води до качество на въздуха, сравнимо с операционните зали в болниците", обясни той.

Според него след настоящия спад неминуемо ще последва авиационен бум, но всичко зависи от времето, за което ще се справим с предизвикателствата на пандемията. Ето защо авиаторът съветва младите хора, чиито замечтани погледи са отправени към небето, да не се спират пред нищо в преследването на мечтата си да станат пилоти.

"Кризи винаги е имало и ще има, аз лично съм минал през няколко такива. Например след 11 септември, когато авиацията беше на земята, или 2003 г. при първата SARS пандемия, когато останахме без работа и ни казаха да си търсим друга професия. След всяка криза идва бум. През изминалите месеци наблюдавахме именно този факт, че когато рестрикциите паднат и заразените са малко, хората отново летят, дори и повече от преди пандемията. Според мен следващият бум е въпрос на време и зависи от това колко бързо ще се справим с това огромно предизвикателство. Добре е младите авиационни ентусиасти да са готови именно за този очакващ ни скоро бум", каза още пилотът Марио Бакалов.