Шофьорите в у нас ще бъдат изправени пред нови изпитания за колите и портфейлите си в следващите седмици. Причината е, че горивата в България на дребно продължават да поскъпват, като само за месец увеличението е вече близо 20 стотинки за литър. А прогнозата на експертите е цените да продължат да се покачват още поне месец. Това стана ясно от коментар на няколко специалисти от сектора на петролната индустрия, с които Dir.bg и 3eNews разговаряха.

В момента всички шофьори вече виждат, че най-масовият бензин А95 на колонката се продава за над 2,70 лв. за литър. Сходна е ситуацията и с дизела, който струва само с 1-3 стотинки за литър по-малко, сочи справка в специализирания сайт fuelo.net. Експертите обаче са категорични: това не са най-високите стойности: очаква се в следващите седмици цената да достигне своя връх - 2,90 лв. за литър. Поне това сочат краткосрочните прогнози за пазара на дребно у нас.

Пазарът в момента е доста динамичен и се влияе от редица фактори - високите цени на международните пазари, силната волатилност, която "се вихри" при котировките и сортовете Brent и Urals, създава редица притеснения за всички играчи. А на глобалните пазари цените продължават да се покачват и в момента.

Вторият фактор е високата консумация на гориво през летните месеци, когато не само всички пътуват, но и земеделската техника е на полето. Това е огромен фактор, който обуславя търсенето, основно на дизел, обясняват търговци на горива. Може би единственият успокояващ фактор засега е, че участниците на пазара не очакват цената на масовите горива да достигне 3 лв. за литър в близко бъдеще.

Третият фактор, за който много малко говорят открито експертите, разбира се е политическият. И макар че никой официално не го признава, всеки участник в момента е напрегнат заради ситуацията около рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас". Напрежението идва след политическите решения, у нас и в Европа, да се премахне използването на руски нефт и нефтопродукти.

България имаше договорена дерогация за плавен преход в търсене на нов източник на суровина, но правителството реши преждевременно да отнеме концесията на "Лукойл" в Бургас. Това действие създава допълнително напрежение и то поради един прост факт - никоя петролна компания в целия регион не може да предложи толкова конкурента цена, каквато дава в момента рафинерията в Бургас. Но това вероятно ще приключи в момента, в който рафинерията предаде ключа на държавата.

Пазарът на дребно изостава спрямо международните котировки

През миналата седмица фючърсът на сорта Brent, който е референт за Европа, достигна 87 долара за барел, след като месец преди това се котираше за 70-75 долара. За съжаление, цената плавно се покачва, но прогнозите са цените да се задържат около и под 90 долара за барел.

Пазарът на горива в България дори в момента "изостава" в цената. Затова през следващите седмици, а и след края на туристическия сезон, очакваме най-масовите горива по бензиностанциите да продължат леко да поскъпват, обясни пред Dir.bg Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация.

По думите му цунамито, което заля световния енергиен пазар през 2022 г. вследствие от войната в Украйна и отлива на вълната в началото на настоящата година, когато цените добиха "романтично нормалното си състояние" отпреди войната, доведе до това всичко на пазарите да изглежда привидно спокойно. Но всички участници бяха достатъчно неспокойни, защото колебанията в цените дори при дневната търговия с петрол станаха 2 до 3-5 долара на барел в понижение или повишение. Подобно огромно колебание създава притеснения сред играчите и неясна посока за цените. А неяснотите се изразяват в презастраховане и поскъпване, както е видно от всички.

Според Терзиев в момента страните от ОПЕК са спокойни да продават петрола на цени под 90 долара за барел, но определено не бяха щастливи от ценовите равнища 65-70 долара. Този картел на държави счита, че не е редно да се правят подаръци чрез цената, особено в аспекта на Зелената сделка, където ОПЕК ще бъде поставен в тежка ситуация след няколко години. А Европа е най-големият им клиент до момента. "Това е моя трактовка. Този картел определено, а и разширението му - ОПЕК+, заяви "ние не сме доволни от цена 65+ долара, затова ще защитим нашето производство и цени така, че да постигнем желаните резултати", обясни идеята Терзиев.

Снимка: БТА

Според него "някои хора може би се надяват, че цените ще тръгнат надолу, но вече има компании, които - за да не стресират пазара - проявяват буквално благотворителност. Особено в дизеловите горива пазарът на биодизел е на много високи нива отново. Там цените са над 900 долара на тон, което, ако трябва да пренесем преките разходи, които се повишават, то до края на август и през септември колонките ще придобият вид, различен от това, което виждаме в момента".

Цените ще се променят още през септември

"В момента пазарът на дребно в България помага на потребителя да си приключи летните пътешествия и те да са на достъпни цени. Потреблението на дизелови горива наистина е много високо през юли и август заради земеделието и транспортните компании, които увеличават потреблението почти двойно в летните месеци.

"Но считам, че следващите няколко седмици, до края на месеца или през септември ще има повишение на цената на колонка, но не мога да кажа конкретна цена. В момента пазарът на дребно изостана значително спрямо едровия пазар и международните цени", категоричен бе Терзиев.

Какво може да направи държавата?

На този въпрос специалистът отговори с няколко аспекта. "Тук от гледна точка на държавата има няколко фактора, които могат да повлияят. Всичко е свързано с българския производител - рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас", и обструкциите, които последните няколко седмици отново доведоха до напрежение и при производителя, и при доставките. Това може да доведе до краткосрочни или средносрочни проблеми на българския пазар, от което ще се възползват всички съседни държави. Да, съседите ще ни подкрепят с готови продукти, но ще ги доставят на високи цени", смята Терзиев.

Според него дерогацията за руския петрол досега е давала възможност да се търси вариант за доставка на нефт и петролни продукти от други източници, но до момента компаниите удрят на камък в това. Според експертите до момента, вече почти една година след началото на дерогацията, никоя компания не е успяла да намери по-евтин внос на петрол, отколкото произвеждания досега в "Лукойл Нефтохим Бургас".

Снимка: AP/БТА

Според Терзиев държавата може да помогне, стига в откровен разговор страните да седнат и да се уточнят как да се подкрепят играчите на пазара и да се обсъдят мерки, чрез които да се облекчи вносът на петролни продукти.

Друг важен момент е как държавата финансово да подпомогне сектора - страната ни може да поддържа запаса от петролни продукти, а фирмите да плащат отчисления за това. В момента става все по-трудно на малките и средни петролни компании да заделят средства за поддържане на петролни запаси и да ги поддържат физически. Ако държавата подкрепи този процес, ще се даде шанс на компаниите да оцеляват и инвестират в пазара.

Всъщност финансирането също е проблем за фирмите, защото банките търсят да подкрепят предимно зелени политики и проекти. А чуят ли за фосилни горива се пазят "като дявол от тамян". Според експертите тук може отново държавната Българска банка за развитие да се включи, но пак е нужна решителност от страна на правителството.

БДЖ и логистиката - мисия (почти) невъзможна

Остана и още един важен проблем, на който трябва да се търси решение, ако ще се внася петрол от нови неруски източници. Петролните компании търсят начини да пренасят продуктите си, а без добри жп линии и вагони просто няма как да може да се гарантират доставките на петролни продукти. Според изчисления на БПГА около 1000 жп вагона ще са достатъчни за преноса на петролни продукти у нас, стига, разбира се, и БДЖ да осигури нужния брой локомотиви.

3e-news.net

Трябва да се работи и по усъвършенстване и увеличаване на капацитета на пристанищните портове у нас, които в настоящия момент са крайно малко. Като изключим порт "Росенец", другият сериозен порт е във Варна. "Река Дунав отдавна загуби своя превозен капацитет, а и от Русе да "храниш" с петролни продукти държавата е трудно", коментира Терзиев.

Той даде за пример влакова композиция, която от румънския град Плоещ трябва да достави петролни продукти до района на Стара Загора. Разстоянието е около 400 км, но композицията пътува седем дни. Това е отчайващо дълго време, защото при добра жп инфраструктура подобен товар трябва да се придвижва за ден-два, обясняват транспортни специалисти. "Проблемът с логистиката би поставил целия сектор на изпитание", смята Терзиев.

Освен с жп вагони има възможност за пренос на петрол по продуктопровода от "Нефтохим" до столичния квартал "Илиянци". Но тази тръба е собственост на "Лукойл Нефтохим Бургас" като няма как да се конкурира доставката на петрол по тръба с тази при влаковата композиция. Втората винаги ще е по-скъпа.

Най-евтините горива в ЕС са в България и Малта

Италия се нарежда на четвърто място сред 27-те страни от ЕС по цена на бензина. Това е записано в последния бюлетин за горивата на Европейската комисия, който отразява цените и акцизите и бе представен на 14 август. Данните бяха представени от италианското финансово издание www.notiziariofinanziario.com, използвайки необходимите обменни курсове за страните, които не използват еврото.

Италия е със средна седмична стойност от 1,939 евро за литър и е изпреварена от Холандия (2,080), Дания (2,048) и Гърция (1,966). Страна има по-високи цени от други големи европейски страни: в Германия бензинът струва 1,916 за литър, във Франция - 1,913, в Испания - 1,692. В съседна Австрия литър евро-супер 95 струва 1,672, в Словения - 1,549.

Полша води класацията на най-евтините страни с 1,480 евро за литър, по-малко струва само в Румъния (1,428), България (1,372) и Малта (1,340). Среднопретеглената европейска стойност за еврозоната е 1,874 евро за литър, става ясно от данните.