Депутатите приеха на първо четене промени в законопроекта за компенсиране на разходите на потребителите на моторни горива. Така ще се въведе вноска за преработвателите на руски нефт у нас, какъвто е само "Лукойл". Вноската ще се набира във Фонд "Сигурност на електроенергийната система". Именно приходите във Фонда ще се използват за компенсация на всички потребители, включително за бизнеса, и ще се прехвърлят в НАП.

Инициатор на предложението беше ГЕРБ по настояването на техния лидер Бойко Борисов гражданите да получават отстъпка от по един лев за гориво. Преди дни бившият премиер обвини депутатите от другите партии, че са сформирали коалиция "Лукойл", за да лишат гражданите от компенсации.

Към момента потребителите получават 25 ст. на литър бензин или дизел отстъпка за физически лица. От ГЕРБ-СДС посочват, че със сегашната промяна компенсацията може да стигне 1 лев на литър.

Повечето партии в НС застанаха зад механизма за компенсиране и подкрепиха проекта на ГЕРБ. Така 168 депутати от ГЕРБ-СДС, ПП, ДПС, ДБ и "Български възход" гласуваха "за", петима от БСП бяха против, а общо 40 се въздържаха - 15 социалисти и 26 народни представители от "Възраждане".

От партията на Костадин Костадинов обаче подчертаха, че подкрепят закона и дори искат отстъпката за компенсация на потребителите да е още по-голяма.

"Ясно идентифицираният проблем е това, че от дерогацията печелят само "Лукойл" и "Литаско". Те реализират свръхпечалби в размер на 2 милиарда лева. Догодина се очаква 3,5 млрд. да спечели "Лукойл". Ако българският потребител няма възможност да си възстанови единия лев, то за какво ни е дерогация?", мотивира се по време на дебатите Делян Добрев от ГЕРБ.

"За какво ни е дерогацията, ако от нея ще печелят само руски компании? Подкрепата на първо четене ще означава, че мислим за интереса на потребителите, а не се опитваме да запазим свръхпечалбите", допълни Добрев.

Според законопроекта вноската ще се формира от разликата между цената на петрола сорт Бренд и Уралс, но крайната стойност ще се определя от Министерски съвет.

Цените не се определят от "Лукойл", а от вносителите на горива. Вносът определя цената, посочи Делян Добрев. Според Добрев самата компания е признала, че печели по 1 лев на литър гориво.

"2,1 млрд. лева печалба ще направят, за да платят 700 млн. лв. догодина данък", пресметна Добрев.